Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lean
#1344978
Hej! Till en början så lös den då och då ungefär som ett glapp men nu lyser den hela tiden. Har felsökt och den säger olika varje gång. Har bytt båda bak och en i fram utan resultat. Har läst olika forum och det verkar som en lödning nån stans brukar bli dålig på den här modellen (V70 - 98) Vart hittar jag den?? Tacksam för svar/ lean
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1344981
Lödningen du nämner är förmodligen i ABS-modulen. Det finns renoverade eller begagnade på blocket eller bildelsbasen.se . Den sitter på undersidan av ABS-hydraulaggregatet.
Jag bytte en modul nyligen och det är utvändig torx. Jag använde en 4mm hylsa och det funkade bra. Lite trångt att komma åt men det går. Va noga med att du får tag i en med rätt nr då dom arbetar olika beroende på om den är till bil med automatlåda eller manuell låda.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



av Zeeswe
#1359240
Hej alla. Nu dyker jag in i denna tråd då jag precis köpt en Volvo 850 från 97.. Abs har lagt av helt och abs lampan lyser på tändningsläget. Slocknar när man startar. Abs pumpen är helt död. Någon som haft liknande problem? Är det bara att leta felkod det första man gör? Eller kan någon säga mig direkt vad det är? Måste nämligen besikta så snabbt som möjligt. Mvh jocke
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1359253
Zeeswe skrev:Hej alla. Nu dyker jag in i denna tråd då jag precis köpt en Volvo 850 från 97.. Abs har lagt av helt och abs lampan lyser på tändningsläget. Slocknar när man startar. Abs pumpen är helt död. Någon som haft liknande problem? Är det bara att leta felkod det första man gör? Eller kan någon säga mig direkt vad det är? Måste nämligen besikta så snabbt som möjligt. Mvh jocke
Kan va abs-modulen.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Stort parti med databoxar / styrenheter volvo https://www.blocket.se/vi/70872524.htm

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1359315
Om lampan lyser vid start av motorn och sedan slocknar och förblir släkt så indikerar det på att systemet fungerar och inga felkoder finns. Vad för sort av problem har du?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1359346
Lampan är, tyvärr, inte mycket att gå efter på en gammal bil. Det kan mycket väl vara fulkopplad till någon annan lampa(SRS t ex). "Ett billigt sätt att smita igenom besiktningen", tänker dom flesta...
Du behöver läsa ut felkoder, och riva loss överdeln av panelen och kontrollera att ABS lampan inte är fulkopplad.
av volvo94
#1359374
Mät kablarna o se vad du får för värden (finns väl trådar om ohm värdet).
Själv hade jag bara glapp i skarven där bak.

Att börja med att köpa grejer utan att veta var felet ligger kan ju bli dyrt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1360121
Lucif3r skrev:Lampan är, tyvärr, inte mycket att gå efter på en gammal bil. Det kan mycket väl vara fulkopplad till någon annan lampa(SRS t ex). "Ett billigt sätt att smita igenom besiktningen", tänker dom flesta...
Du behöver läsa ut felkoder, och riva loss överdeln av panelen och kontrollera att ABS lampan inte är fulkopplad.
Joo, de är sant. Min 745-a var gjord så under förre ägarens tid (min svåger hade den före mig). Det var dock omkopplat av nuvarande ägaren (via laddningslampan) 😰😠 så det var enkelt att "koppla tillbaka"
För att kolla om det är "fulkopplat" så är det bara att koppla loss en givare och köra. Är lampan fortfarande släkt är det "omkopplat".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1360143
lennarte skrev:Joo, de är sant. Min 745-a var gjord så under förre ägarens tid (min svåger hade den före mig). Det var dock omkopplat av nuvarande ägaren (via laddningslampan) 😰😠 så det var enkelt att "koppla tillbaka"
För att kolla om det är "fulkopplat" så är det bara att koppla loss en givare och köra. Är lampan fortfarande släkt är det "omkopplat".
Hehe, ja då hade du "tur"... På min har dom varit så duktiga att dom kapat banorna på kretskortet, och sen byglat med en kabel till SRS lampan. Med andra ord, återställa funktionen kräver lödning och reparation av kretskortet :P

Jag har precis bytat batteriet och felsöka […]

Byta egr

Hej, Hur gick det med din egr ventilen? Fick du o[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Lagrena till nån axel ligger i botten av v-e[…]

Snikar in en liten fråga (eller flera) Jag f[…]