Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
#1359557
VolvoFinn skrev: lör 18 jan 2020, 17:45 Har ni fått CHECK / fel i bilens avgasreningssystem ljus efter återkallelse service? Jag fick min 1,5 vecka efter service. Förstås det kan orsakas av någon annat... vet inte ännu.
Nix, inget alls. Den går som tåget, precis som innan, helt felfritt.
Användarvisningsbild
av smygaren
#1359835
Jag hade min XC60 D4 man fwd från 2014 (10 000mil) inne på service och uppdatering/ombyggnad enl. R29947.

Direkt efter denna ombyggand av kylsystemet så började min EGR ventil att strula med hackig/ojämn motor gång som följd.
Detta hade inget med ombyggnaden att göra enligt Volvo så kostnaden för byta av EGR ventil hamnade på strax under 7000kr.
I november var min bil 5år och då upphörde den förlängda garantin på EGR ventilen att gälla!

Surt sa räven!!
Användarvisningsbild
av VolvoFinn
#1359853
VolvoFinn skrev: lör 18 jan 2020, 17:45 Har ni fått CHECK / fel i bilens avgasreningssystem ljus efter återkallelse service? Jag fick min 1,5 vecka efter service. Förstås det kan orsakas av någon annat... vet inte ännu.
EGR-kylare blockerad. Kylning fungerar tydligen mer effektivt efter återkallelse service. EGR-ventilen har bytts ut tidigare.
av xerez99
#1359962
Hej igen,

Har varit och snackat med min verkstad nu.
Dels lite jag själv som upplevt att accelerationen var sämre än tidigare förmodligen.
Det jag framförallt märker är att bilen har blivit betydligt tystare, tomgång låter inte alls lika högt som tidigare så det är positivt. Sedan så växlar bilen jämnare nu, det jag upplevde tidigare var vid acceleration att bilen nästan hoppade fram.
Har inte upplevt något annat problem efter återkallelsen. Men är lite tveksam som andra här, varför pilla på något som fungerar, dock så är detta i förebyggande syfte.

Det som de gjorde var enligt följande:

97662: Kylsystem modifiering enl. QB R29947
36004: Nedladdning mjukvara styrenhet.
32312147: ECM EGR rebuild ap.
31657526: Slangsats.
av xerez99
#1360011
De påpekade mest att de som de har gjort är förbättringar när jag tyckte att accelerationen var lite sämre jämfört med tidigare. Men som sagt kan mycket väl vara inbillning.
Aktiverade sportläget så nu flyger jag fram igen :)
Annars hade de åtgärdat återkallelsen vid nästa service om jag inte lämnat in bilen nu.
Tänkte mest att det kunde vara något miljöpåhitt som de gjort på bilen.
Men som sagt allt fungerar kanon nu, bara jag som är skeptiskt när man ska fixa saker som egentligen inte behöver fixas.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1360017
Lurar på en sak

Bilen som vi ska hämta i början av februari, en D4 vea MY14 11 000 mil ska få detta gjort innan vi hämtar den då de servar den med innan. Vid provkörning hade den "felkod ECM-P200A200 Fördelningsrör insug prestanda" och vill minnas att de även byter egr nu då utan kostnad så klart och att Volvo just nu "kampanjar" på detta.

Måste folk då ha felkod för att få egr bytt eller har jag kanske snubblat någonstans?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1360019
xerez99 skrev: tis 21 jan 2020, 16:28 , bara jag som är skeptiskt när man ska fixa saker som egentligen inte behöver fixas.
Du hade hellre sett bilen brinna upp eller varför skulle det inte behöva fixas?
av xerez99
#1360064
Förstår självklart att man gör det i förebyggande syfte så att inga framtida händelser ska inträffa.
Blir mer lite nyfiken vad exakt det är som de utför då specifikationen inte säger speciellt mycket.
När man är nyfiken och frågar vad de har utfört så känns det som de är lite hemlighetsfulla.
Så min tanke var om det var något miljömässigt enligt direktiv från EU eller liknande.
Men självklart är det bra att de återkallar och rättar till eventuella problem som kan uppstå i framtiden.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1360132
xerez99 skrev:Förstår självklart att man gör det i förebyggande syfte så att inga framtida händelser ska inträffa.
Blir mer lite nyfiken vad exakt det är som de utför då specifikationen inte säger speciellt mycket.
När man är nyfiken och frågar vad de har utfört så känns det som de är lite hemlighetsfulla.
Så min tanke var om det var något miljömässigt enligt direktiv från EU eller liknande.
Men självklart är det bra att de återkallar och rättar till eventuella problem som kan uppstå i framtiden.
Det handlar väl om att modifiera EGR ventilens funktion och delarna runt den så inte de heta avgaserna skall sätta eld på insugsdelarna i plast. Det är ju ganska tråkigt om bilen skulle brinna upp.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 13

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]