Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1258078
Jag hade en startmotor som jag fick byta. Det luriga var att ibland gick den helt normalt, ibland som om batteriet var dåligt och ibland inte alls. Det kan alltså räcka att flytta din startmotor lite, genom att släppa ström på magneten, och så kanske den går igen sen. Tills den råkar hamna i fel läge igen.
av Yaniz
#1258089
Någon som kan svara på nedanstående fråga:

Kan jag starta på vanligt sätt med startnyckel men med luftfilter, slangar, ECM, anslutningar mm bortkopplade för att kolla att startmotorn drar runt? Jag vill alltså inte starta motorn utan bara kolla att startmotorn går (drar runt motorn). Kan jag göra det utan risk att något annat problem dyker upp?
#1258121
Min vänner, jag har lyckats lösa mitt startproblem på ett mycket enkelt sätt. Lyckades gräva mig ner till startern och upptäckte direkt ärg, oxidering och rost kring och på kontakterna ... Skruvade bort muttrarna och sprejade på elektronikrengörare, torkade, rengjorde, stålborstade, slipade, blåste rent kontaktytorna. Sprejade på kontaksprej och skruvade tillbaka muttrarna (2x13 mm och 1x10 mm) som jag därefter kletade in med batteripolfett.

Monterade tillbaka allt som demonterats (luftfilterburken är sannolikt tillverkad enligt Murphys lag ). Startade bilen och pang motorn går igång direkt. Fy fan va gött! Har lagt tre semesterdagar på denna enkla, banala skitgrej.

Ibland kan lösningen vara så enkel att man inte ser skogen för bara trän. Tur att jag inte hann beställa en startmotor från Bildelsbasen. Hoppas någon i framtiden får hjälp av mina erfarenheter.

Stort tack till alla som varit delaktiga i tråden.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
#1258233
"Klassiskt" elfel.

Börja alltid med att dra isär och sätta ihop kopplingar ett par gånger för att bli av med eventuella kontaktproblem. Kontrollera att jordningen fungerar ordentligt.

När det är gjort, är det dags att börja titta på komponenter -- men förvånansvärt ofta är problemet redan löst genom att titta på kablar och kontakter på vägen fram.
#1360071
Hallå där.
Jag har ett liknande problem med min V70 D5 -11. Jag misstänker starkt startmotorn eller solenoiden. Emellanåt startar inte motorn när den ska, det är precis som om solenoiden inte skjuter in bendixdrevet till startkransen. Tändningen går igång, är det kallt går glödningen igång några sekunder precis som det ska, men när startmotorn ska dra runt motorn händer ingenting. Någon gång har det kommit ett skrikande/skrapande missljud, men motorn dras inte runt. Numera kommer det inte ens ett missljud, bara ett elektriskt surr. När felet inträffar dras motorn sedan runt och startar helt normalt på andra eller tredje försöket. Sedan kan det dröja en vecka innan det återkommer, eller som idag inträffa tre gånger samma dag.

Så, startmotorn trolig förklaring? Och hur kommer jag åt eländet? Är det bara att få undan luftfilterboxen?
#1360072
Hur är batteriet?

Det kan också vara batteriet som ger för lite ström. Ett dåligt batteri kan ge diverse skumma problem.

Annars har du problem med startmotorn eller kontakterna/ledningarna till denna. Jag skulle gissa att problemet ligger där.

Det är inte helt nyttigt att låta startmotorn skrika mot startkransen. Om det är jobbigt att byta startmotor är det ingenting mot hur jobbigt det är att byta startkrans.
#1360085
Batteriet är i bra skick, ganska nytt. Laddar med CTek-laddare flera gånger i månaden i mitt garage.

Läste ut bilen nyss i VIDA och hittade en felkod som säger att vevaxelgivaren registrerat avvikande värde, motorn har inte gått runt tillräckligt fort (eller alls?) vid startförsök. Antingen är givaren kass, eller så är den hel och motorn har helt enkelt inte gått runt. Eftersom jag hört att motorn inte gått runt när startförsöken misslyckades känns det ju mer som startmotorn. Har även en felkod på glödstift cylinder 3, krets öppen.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]