Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359849
Elmotorn skjuter på till 160 på D5/D6 TE och kan inte tänka mig att det skulle skilja på T8. Däremot så ligger den ju inte och stöttar eller går att köra på ren eldrift upp till dem hastigheterna utan den hjälper endast till vid fullgas. Hur mycket effekt den faktiskt kan leverera i den farten låter jag vara osagt men antagligen inte dem angivna 87hk iaf.
#1359964
Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Det stämmer att våra laddhybrider inte kan köra på ren eldrift i hastigheter över 125 km/h. De körlägen som använder både förbrännings- och elmotorn kan eldriften nyttjas i hastigheter över 125 km/h.

Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
#1359970
Lockis skrev:Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Det stämmer att våra laddhybrider inte kan köra på ren eldrift i hastigheter över 125 km/h. De körlägen som använder både förbrännings- och elmotorn kan eldriften nyttjas i hastigheter över 125 km/h.

Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
#1359987
Zanders skrev:
Lockis skrev:Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Det stämmer att våra laddhybrider inte kan köra på ren eldrift i hastigheter över 125 km/h. De körlägen som använder både förbrännings- och elmotorn kan eldriften nyttjas i hastigheter över 125 km/h.

Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
Jovars.
Antagligen är 125 km/tim den högsta hastighet vid vilken motorn har full magnetisering (tillräckligt med bränsle), över det kör den med fältförsvagning (för mager bränsleblandning) och blir allt svagare ju högre hastigheten blir.

En elmotor vill ha en viss V/Hz för ett givet vridmoment. Om man dubblar varvtalet=frekvensen så måste man alltså dubbla spänningen. Vid en viss hastighet/varvtal tar spänningen slut och över det varvtalet sjunker alltså V/Hz och därmed vridmomentet (ganska fort). Sedan finns det en max frekvens som DC/AC-omvandlaren klarar av också...
Av denna anledning har vissa elbilar två motorer med olika max synkron hastighet, så att vid lägre hastighet är det främst den ena motorn som levererar vridmoment och vid högre främst den andra. Ett alternativ är att ha en växellåda och det finns tvåväxlade elbilar (och rälsbundna elfordon).
#1360000
pellemando skrev:Jag kan testa imorgon och återkomma.
Önskemål på hur teset ska genomföras?

Jag tänkte: Aktivera konstant AWD sen bara gasa och ha kolla på skärmen där man ser flödet av el/bensin
Full gas hela vägen upp till 200 km/tim? :P
#1360014
Zanders skrev:
Lockis skrev:Jag gjorde det enda rätta och frågade Volvo.
Det stämmer att våra laddhybrider inte kan köra på ren eldrift i hastigheter över 125 km/h. De körlägen som använder både förbrännings- och elmotorn kan eldriften nyttjas i hastigheter över 125 km/h.

Körläge AWD är alltid tillgängligt oavsett hastighet och laddstatus på hybridbatteriet.. Både förbränningsmotor och elmotor är inkopplade för att kunna driva alla fyra hjulen.
Fortfarande inte svar på ursprungsfrågan..
Klart det är... Iaf en del av den. Då en delfråga var hur snabbt man kan köra och få hjälp av elmotorn.
Del 2 av frågan är om effekten, och det trodde jag vi listat ut tidigare i tråden att det finns en viss hastighet som elmotorn funkar bra till.
Alltså är hela frågan besvarad? Eller tolkar du frågan/frågorna på annat sätt?
Snelhest skrev: Till hur hög hastighet hjälper elmotorn?
Tappar den effekt i de höga hastigheterna eller kopplas den steglöst bort?

//T

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]