Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karavaki
#1359882
Tack!
Bra info i den tråden!

Nu får jag bara hoppas på att det är det som är problemet och inget annat...
Kanske borde kolla om batteriet behöver bytas över huvud taget...är det på en mack man kan se batteriets kondition?

Men det här ”stödbatteriet”, ska även de bytas?
av Malmstroem
#1359926
Det extra batteriet stöder bara start och stopp-funktionen.

Ditt problem låter som om du har problem med huvudbatteriet. Om start-stopp-batteriet strular så slutar bara start och stopp att fungera -- vilket inte skulle vara ett gigantiskt problem för i alla fall mig.
av Karavaki
#1359961
På senare tid har även start/stopp strulat.
Det händer att jag får trycka ett par ggr för att starta/stoppa.

Hur länge håller ett sådant batteri?
Något jag kan byta själv?
Och vad är det för batteri?
:-(
av Karavaki
#1359983
Fick kollat spänningen på batteriet, 12V.
Det ligger ju bra men kan det bero på att jag laddade det fullt i förrgår?

Drog loss pluspolen i ca 10min men problemen kvarstod.
Dessutom så ville den inte starta på 5min...

Då återstår frågorna om stödbatteriet i inlägget ovan.
Vilken sorts batteri samt är det lätt bytt? :-o
av Malmstroem
#1360023
Att batteriet ger 12 volt när det inte belastas garanterar tyvärr inte att det är friskt. Du behöver göra ett belastningsprov för att säkert veta status.

Du kan se specifikation och var stödbatteriet är placerat. Start/stop funktionen är automatisk. Det är det som gör att bilen slår av motorn av sig själv när du stannar, t.ex. vid rödljus.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... start-stop

Stödbatteriets uppgift är att hålla spänningen uppe till bilens olika elsystem när start/stop funktionen används. Det är alltid huvudbatteriet som används för att starta motorn. Så vitt jag vet så är det enda som händer om stödbatteriet är dåligt att just den automatiska start/stop funktionen slutar fungera. Det går att starta bilen som vanligt och alla andra el-funktioner fungerar. Det är därmed inte extremt viktigt att stödbatteriet är i perfekt skick. Däremot får du problem om huvudbatteriet är dåligt.
av Karavaki
#1361428
Uppdatering:
Bilen blev enormt svårstartad...tog mig en hel timme en av ggr.
Klickade hela tiden.

Lämnade in bilen till Bilia som kikade på den.
Batteriets kapacitet låg på 60% trots att det laddades fullt kvällen innan.

Styrenheterna uppdaterades och vips så kunde bilen starta igen.
Samt att alla felmeddelanden försvann.

De misstänkte dock att CEM behöver bytas...tydligen en dyr historia och försäkringen täcker upp till 10 000 mil...min har gått 11 300 mil... :-(

5 dagar och 8 mil senare börjar samma problem dyka upp.
Startar trögt och felmeddelanden i panelen igen.

Kan det räcka med ett batteribyte tror ni eller ligger det något i att CEM behöver bytas?

Trött på detta nu och alla kostnader det kommer medföra ifall CEM behöver bytas... :crying:
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1361461
Går det inte att kasta i en begagnad CEM?
Förmodligen billigare än att låta Volvo byta till en ny..?
Vad har du fått för prisförslag?
av monza
#1361467
Har du bytt/testat med annat batteri ännu?
av Karavaki
#1361474
Tänkte lämna in den imorrn hos Bilia för att byta batteriet.
De tar 2000kr inkl arbetskostnad.

Därefter hoppas jag att det är löst annars får de göra en ordentlig felsökning för 2000kr.

Och skulle det vara CEM så sa mekanikern att det kostar ca 15 000kr....
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]