Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359324
Jag har en D4 XC60 2014 fwdoch med manuell låda.

Jag fick felkod ECM-P040700, Avgasrecirkulation givare "B" krets låg.
Egr ventil går trögt enligt en volvo tekniker.

Enligt. Volvo så ska EGR ventilen nu bytas. Jag väntar på kostnadsförslag.

När jag gjorde servicen precis så byggde de om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR). Efter denna ombyggnad började bilen hacka o gå ojämnt.

Mkt märkligt!
Jag har 7000kr i självrisk på maskinskadan.

Jag har fått tipset av en icke volvo verkstad att göra en motorrengöring med hjälp av vätgas.

Det kan vara värt att prova, eller vad tror ni? Kostar 1200kr.
#1359932
smygaren skrev: fre 17 jan 2020, 10:07 Jag har en D4 XC60 2014 fwdoch med manuell låda.

Jag fick felkod ECM-P040700, Avgasrecirkulation givare "B" krets låg.
Egr ventil går trögt enligt en volvo tekniker.

Enligt. Volvo så ska EGR ventilen nu bytas. Jag väntar på kostnadsförslag.

När jag gjorde servicen precis så byggde de om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR). Efter denna ombyggnad började bilen hacka o gå ojämnt.

Mkt märkligt!
Jag har 7000kr i självrisk på maskinskadan.

Jag har fått tipset av en icke volvo verkstad att göra en motorrengöring med hjälp av vätgas.

Det kan vara värt att prova, eller vad tror ni? Kostar 1200kr.
Så de står inte för egr ventilen?
#1361568
Hej,

Jag har en V60 D4 -15 fwd manuell, som nyligen passerade 12000 mil. I höstas när sambon körde bilen började plötsligt motorn låta konstigt och en sköldpadda dök upp på instrumentpanelen med texten "Reducerad motoreffekt". VOC skickade bärgare och Bilia konstaterade att det var EGR-ventilen som kärvade och var slut. Så de bytte den och jag som kund fick stå för det.

Tur i oturen hade min bil inte passerat 12000 mil (vilket var gränsen för maskinskada enligt mitt försäkringsbolag) så jag behövde "bara" betala 7000 kr i självrisk.

Nu har jag fått hem, som ni andra med samma motor, brev om återkallningsåtgärd rörande EGR-systemet. Är det jag råkat ut för något Volvo egentligen skulle ha stått för? Läste i tråden att något fick sin EGR bytt. Är det värt från min del att bråka med bilia/volvo om detta eller får jag bara inse att jag haft otur?
#1361585
Hos min volvo handlare sa de att garantin på EGR ventilen varar i 5 år.
Så hade jag upptäckt felet i november så hade volvo stått för kostnaden.
Nu uppdagades mitt fel ca 1,5 månad försent.

På din V60 borde Volvo stå för kostnaden om felet upptäcktes inom 5 år från det att den är tillverkad.
#1361630
smygaren skrev: tor 30 jan 2020, 13:24 Hos min volvo handlare sa de att garantin på EGR ventilen varar i 5 år.
Så hade jag upptäckt felet i november så hade volvo stått för kostnaden.
Nu uppdagades mitt fel ca 1,5 månad försent.

På din V60 borde Volvo stå för kostnaden om felet upptäcktes inom 5 år från det att den är tillverkad.
Avgasreningslagen/emissionsgarantin gäller 5år/8000 mil, det som kommer först. Alltså är en bil som gått 11 000 mil utanför garantin.
lag.JPG
lag.JPG (14.75 KiB) Visad 788 gånger
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-2011-318
#1361643
smygaren skrev:Hos min volvo handlare sa de att garantin på EGR ventilen varar i 5 år.
Så hade jag upptäckt felet i november så hade volvo stått för kostnaden.
Nu uppdagades mitt fel ca 1,5 månad försent.

På din V60 borde Volvo stå för kostnaden om felet upptäcktes inom 5 år från det att den är tillverkad.
Min v60 tillverkades 2014-08, felet uppstod mitten av september 2019. Så var 1,5 månad försent för mig med haha. Men om 8000 mil gällde, så var ju jag körd i vilket fall..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...