Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359924
Har idag 1,5mil till jobbet, slog av auto värmare förra vintern när mitt batteri började klaga på låg nivå. Nu när jag har nytt batteri som inte klagat på låg nivå sen jag bytte i januari 2019 börjar jag tycka synd om motorn, som alltid går kall både till och från jobbet. Vågar man köra på auto värmare för att hjälpa den komma upp i arbetstemp?

Bor i lägenhet så har inte möjlighet att ladda extra, kör längre sträckor ca. 1 gång/månad ibland mer sällan, räknar allt över 10 mil som lång sträcka.

Bor i södra Sverige, det fryser inte speciellt ofta så parkeringsvärmaren används sparsamt.

V60 D3 my18.
#1359931
Jag kör på Auto året runt och jag har 3km till jobbet, kör i snitt 5mil om dagen med ett tiotal stopp, så det är verkligen bara småturer, alltid auto på, och använder värmaren flitigt, tom vid 5-6+ för att få liet varmt i kupen innan avfärd. Laddar batt typ 2gg per år i bästa fall, men så knäckte jag det första på 18mån, men ett batteri varannat år kan jag stå ut med bara jag får ha det varmt.

Så om man underhållsladdar lite så håller det säkert i många år för dig

Ahh, såg nu, ingen möjlighet att ladda.
#1359937
Men autovärmare startar ju väl bara när motorn är igång och då samtidigt laddar batteriet? Eller har jag fattat det fel?
#1359955
klacken skrev:Nej,du har fattat rätt men vid korta körsträckor hinner batteriet inte laddas när värmaren går.
Det uttalandet är jag rätt tveksam till, den lär inte förbruka så mycket mer än en rumpvärmare och det har väl ingen några tveksamheter kring att slå på?
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
#1359966
Man kan kolla på det stora och det lilla batteriet i mobilen: batterinivå i stora batteriet (% SoC), spänningen ut från generatorn, spänningen i StartStopp batteri, batteriförbrukningen över natten (quiescent), osv.
Appen heter Car Scanner Elm Obd2 (Android eller iPhone).
Bilagor
8uw21s.png
8uw21s.png (28.23 KiB) Visad 987 gånger

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]