NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wipwip
#1359675
har skaffat en volvo v50 2006a med motorkod B4184S8 1,8F flexifuel , när jag håller ett jämt varvtal 2500-3000varv så är det ett bra knack i motorn men det verkar som det kommer uppifrån så jag tycker inte att det låter som ett ramlager , kan det vara kamaxlarna .
Användarvisningsbild
av HCP
#1359694
Kolla min tråd i V70-forumet, där spelade jag in ljud på hur motorn lät. Dock annan motor, men ljuden brukar vara rätt lika om det är lager.
Det var ett lager på en vevstake som va förintat.

Edit: hittade filmen istället. Detta ljudet var däremot extremt överdrivet - ljudet kom också uppifrån för kolven slog i toppen lite.


Här va orsaken
av wipwip
#1359698
din låter ju lite mera men ändå så låter det ganska lika , bytade du bara vevlager då eller fick du göra en helrenovering ,nu har jag inte kollat om det är lätt att släppa ner tråget men det borde väl gå tycker jag eller finns det någon där ute som vet .
Användarvisningsbild
av HCP
#1359700
Bytte bara ett vevlager först, trodde alla fem ingick i en sats men resten ska bytas inom kort. Blir bara vevlagren då allt var inom tolerans så den har stått sen dess så ska inte svära på att det kommer räcka.

Kolla med stetoskop, eller sätt örat i en solid mejsel och andre änden i motorn och leta vart det låter mest. Nu har jag aldrig skruvat just 1.8F men det kan ju vara annat som lever om, det finns många här på forumet som säkerligen flikar in med bättre ideér du kan kika efter :)

Kikade lite snabbt på en bild av tråget, såg inte ut att vara något speciellt med det.
av Rådlös
#1359867
Här kan ni se hur motorn är uppbyggd. Kanske inte i detaljer, men i det stora hela. Volvo (Ford?) har gjort några mindre förändringar från bensinmotorn för E85, men det påverkar inte lager och annat som ni funderar över.
Och filmen snurrar på ganska snabbt. Det går ju att stoppa den om man vill se något speciellt.


[img][/
ändringar volvo.JPG
Add description
ändringar volvo.JPG (19.03 KiB) Visad 2742 gånger
img]

Uppgifter som jag har fått från Volvocars, utskrift från VIDA/Dice.
av wipwip
#1360007
ok det är kamkedja på denna motor alltså , jag ska riva i den till helgen tänkte jag, men jag börjar att kolla den uppifrån tänkte jag typ på kamaxlar och lager där då, sedan kolla under om jag lätt kan få ner tråget , tack så länge.
av Rådlös
#1360015
Hur långt har den gått? Det är ju egentligen en ventilkontroll, alltså ventilspelet vid 120 000 km service. När du ändå har det öppet så kan du ju ta ett bladmått och kolla. Dessvärre vet jag inte vad spelet skall vara, men det kanske någon här på forumet kan svara på. Om inte annat måste ju en bilverkstad kunna svara på det.
På dom 5-cylindriga F-motorerna är detta borttaget ur serviceschemat, men på dom 4-cylindriska finns det faktiskt kvar som en kontrollpunkt. Nu tror jag att det är som i en gränszon med den kontrollen. Jag frågade på verkstaden när det var aktuellt i min V70 2.0 F (Alltså samma motorblock men lite större cylinderborrning) "Vi lyssnar på motorn. Om det hörs ovanligt ventilknack så åtgärdar vi. Annars öppnar vi inte motorn", svarade verkstadsmeken.
Men om du nu tänker öppna, så kolla med ett bladmått. Ett riktvärde, men det är ju inte säkert att det stämmer, var på gamla B18 och B20-motorer 0,40 mm, både på kalla och varmkörda motorer. Visserligen stötstångsmotorer, men ändå ventilspel. Då förstår du i alla fall vad det handlar om , även om det inte är samma.
Skulle det nu vara så att en verkstad har gjort den här kontrollen, den återkommer vid 240 000 km och 360 000 km o.s.v, så tycker jag inte att du skall röra det. "Rör inte det som fungerar!" brukar det heta. Och kör du på E85 så får du den bonusen att det har en lägre förbränningstemperatur än med bensindrift, vilket ger mindre slitage med E85.
av wipwip
#1360027
bilen har inte gått mer än 11200 mil , men dom som hade den innan mig var på väg hem från fjällen och bara hörde att den började att knacka så han stoppade och kollade då oljan och det visade sig att den va tom på olja, så han fyllde då på men troligtvis va skadan redan skedd .
av wipwip
#1362689
har köpt lite delar nu från autodoc men vevlagren verkar ju som det va fel dom är ju för stora ,dom har ett artnr 37073600 ,men det roliga är det när jag kollar på dom så ska dom passa på min motor då den har motorkod B4184S8 2006 , är det någon som vet var jag kan köpa vevlager till denna bilen

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder