Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
#1359468
När bilen (XC60 T8) var ny i somras så stod det ALLTID 35 km räckvidd när jag startade den fulladdad. Under hösten och vintern så har det börjat variera. Ibland 32, ner mot 28 och 26. Det är inte alltid lågt utan vissa dagar kan det vara 35 igen. Jag kör oftast väldigt liknande körning, stadstrafik och samma väg till/från jobbet så jag tror inte att det beror på vägen eller ”hur mycket jag gasat” innan jag parkerade, räckvidden räknas heller inte om och ökar likadant som för bensin/diesel om jag kör väldigt lugnt en stund. Borde ju även hänt i somras men då var det alltid 35. Tycker heller inte att det följer yttertemperaturen heller, vissa dagar i -5 kan jag ha 35 km och dagar med +8 kan börja på 26.

Det har skrivits lite om detta tidigare men jag upplever fortfarande att det är lite märkligt, kan det något vara fel på batteriet? Någon som har likadant eller kan förklara nåt för mig?
Användarvisningsbild
av Pellix
#1359677
Ilduce77 skrev: sön 19 jan 2020, 01:23 I en annan tråd i 90 forumet hade en person en defekt batterimodul. När denna var bytt hade han alltid samma räckvidd igen... Kan vara det som felar...
Intressant, ska försöka hitta den tråden. Tycker jag brukar pejla lite i den kategorin oxå men det har jag missat :) Tack!
av EssEll
#1359831
Pellix, för mig är det skillnad om jag har laddning kvar eller om batteriet är urladdat när jag startar laddningen.
Vid urladdat batteri laddar den fullt och jag har 43 km när jag väljer Pure-läget.
När jag kör till ICA och tillbaka så gör jag av med ca 2 kW. Om jag åker och handlar och har fulladdat batteri vid start borde det ju finnas plats för 2 kW men bilen brukar ofta bara ta emot ca 1 kW innan den säger att det är fullt. Efter en sådan laddning så har jag kortare körsträcka på el.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1360389
EssEll skrev: mån 20 jan 2020, 13:35 Pellix, för mig är det skillnad om jag har laddning kvar eller om batteriet är urladdat när jag startar laddningen.
Vid urladdat batteri laddar den fullt och jag har 43 km när jag väljer Pure-läget.
När jag kör till ICA och tillbaka så gör jag av med ca 2 kW. Om jag åker och handlar och har fulladdat batteri vid start borde det ju finnas plats för 2 kW men bilen brukar ofta bara ta emot ca 1 kW innan den säger att det är fullt. Efter en sådan laddning så har jag kortare körsträcka på el.
Hmm, det där känns verkligen som ett spår!
Har en känsla att det faktiskt kan vara så...
Har försökt hålla koll på hur mycket det laddar när jag kört ”helt slut” på el. Det varierar också ganska mycket, 10,2; 10,8; 10,9; 11,3 kWh etc.
#1360423
EssEll skrev: mån 20 jan 2020, 13:35 Pellix, för mig är det skillnad om jag har laddning kvar eller om batteriet är urladdat när jag startar laddningen.
Vid urladdat batteri laddar den fullt och jag har 43 km när jag väljer Pure-läget.
När jag kör till ICA och tillbaka så gör jag av med ca 2 kW. Om jag åker och handlar och har fulladdat batteri vid start borde det ju finnas plats för 2 kW men bilen brukar ofta bara ta emot ca 1 kW innan den säger att det är fullt. Efter en sådan laddning så har jag kortare körsträcka på el.
kWh
av Keios
#1360866
Precis så som ni tidigare nämner så påverkar ett icke fullt tömt batteri hur mycket man kan trycka i batterier vid laddning. Min utlovade räckvidd kan variera mellan 30 och 40 km även om batteriet visar på full laddning. Vid 30 km räckvidd finns det ca 5,7 kWh laddning i batteriet, närmare 8,0 kWh till förfogande vid 40 km räckvidd. Så kör batteriet heltomt för att maximera laddningen. Dessutom så tar inte batteriet emot någon laddning alls om det är mer än 75% laddning kvar.
Användarvisningsbild
av Pellix
#1360879
Keios skrev: sön 26 jan 2020, 21:00 Precis så som ni tidigare nämner så påverkar ett icke fullt tömt batteri hur mycket man kan trycka i batterier vid laddning. Min utlovade räckvidd kan variera mellan 30 och 40 km även om batteriet visar på full laddning. Vid 30 km räckvidd finns det ca 5,7 kWh laddning i batteriet, närmare 8,0 kWh till förfogande vid 40 km räckvidd. Så kör batteriet heltomt för att maximera laddningen. Dessutom så tar inte batteriet emot någon laddning alls om det är mer än 75% laddning kvar.
Detta var ju mycket intressant. Hur kommer det sig att startnivån påverkar hur mycket det går att ladda i?
Att det inte skulle ta emot alls över 75% verkar dock inte stämma, jag kan se på min laddbox att den laddat ganska små mängder vid flera tillfällen, vilket borde betyda att jag åkt en kort tur på några km och därefter laddat fullt igen...?
av Keios
#1360957
Varför det är så har jag ingen aning, men så är det. Åtminstone på min ex. Laddning med 3,7 kWh/h laddning kan trycka mer i batteriet (uppnår 40 km) än via Schukoladdaren, där stannar räckvidden ofta vid 37-38. Men har man över 75% laddning så kan jag åtminstone konstatera att räckvidden inte ökar på mätaren vid tillförd extra laddning. Har för mig att även andra påpekat detta faktum.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]