Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359334
Hej!
Är det något man bör tänka på när stötdämparna fram ska bytas på en Volvo V70 2,5 från 2004?
Är det svårt?
Har "normala" fjäderspännare som liknar dessa .: fjädermonteringsverktyg - räcker det?
Det jag upplevt (på andra bilar) är .: Om inte spännarna kan placeras mitt emot varandra, kan de helt plötsligt flytta sig och hamna bredvid varandra... (vilket inte är trevligt)

Går det smidigare med någon annan typ ? Fjäderspännare, stötdämpare (vet inte om detta pekar på rätt storlek till denna bil).
#1359350
Jag har gjort det ett par gånger med verktyg enligt din första länk. Det funkar men lär ju vara smidigare med bättre verktyg.

Det är en speciell vingmutter överst på fjäderbenet. Biltema har ett kit med särskild hylsa billigt som underlättar.

Det jobbiga är att spänna ihop fjädern. Resten tycker jag är rätt lätt.
#1359810
Tack för svar!
Hittade denna fjäderspännare från Biltema. Spontant kändes det som den skulle kunna fungera bra. (kommer nog att införskaffa en sådan)
  • Bra pris! (Edit .: inte lika bra längre - medan jag håller på med detta inlägg ändrades priset från 259kr till 2599kr)
  • Justerbar
  • Fungerar med tryckluftsmaskin
  • Kraftig (22700N)
(framgår dock inte om det är trapetsgäng, hur lång den är mm.)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns även andra modeller där man tänkt till .:
Fjäderspännare Berger & Schröter
En distans håller avståndet mellan spännarna - bra idé.
Tycker dock att skruva på muttern, känns inte enkelt.

Den ska helst ha flera olika möjligheter - t.ex. både sexkant och 1/2" fyrkant som denna .: Fjäderspännare,
Samt gärna ett hål för fyrkanten, så förlängaren hålls kvar i spännaren. (om man har en sådan förlängare). Enklare att hantera.
Nackdelen på denna är att skruven "går uppåt" och bottnar ofta mot karossen.

På denna modell av Fjäderspännare. Gedore 1.17/S 2, skruvar man på själva skruven (skruven går nedåt)
Den har även en form av distans för att hålla spännarna på plats. (justerbar?)

Distansen bör vara justerbar om man stöter på olika fjädrar, som denna fjäderspännare.FJÄDERSPÄNNARE 20KN.
Denna verkar skruva på båda klackarna samtidigt (vilket går snabbare - men kräver mer kraft)
Spännaren kommer även att växa mot båda hållen (vilket kanske inte alltid är enkelt att hantera)

------------------------------------------------------------------------------------------------

(off topic - Hur lyckas du @SBergdahl, med 0,83 i bränsleförbrukning för en 2,5? - tycker det är svårt under litern - blandad körning)
#1359811
Albireo skrev: mån 20 jan 2020, 10:42 Tack för svar!
Hittade denna fjäderspännare från Biltema. Spontant kändes det som den skulle kunna fungera bra. (kommer nog att införskaffa en sådan)
  • Bra pris! (Edit .: inte lika bra längre - medan jag håller på med detta inlägg ändrades priset från 279kr till 2599kr)
  • Justerbar
  • Fungerar med tryckluftsmaskin
  • Kraftig (22700N)
(framgår dock inte om det är trapetsgäng, hur lång den är mm.)
------------------------------------------------------------------------------------------------
Det finns även andra modeller där man tänkt till .:
Fjäderspännare Berger & Schröter
En distans håller avståndet mellan spännarna - bra idé.
Tycker dock att skruva på muttern, känns inte enkelt.

Den ska helst ha flera olika möjligheter - t.ex. både sexkant och 1/2" fyrkant som denna .: Fjäderspännare,
Samt gärna ett hål för fyrkanten, så förlängaren hålls kvar i spännaren. (om man har en sådan förlängare). Enklare att hantera.
Nackdelen på denna är att skruven "går uppåt" och bottnar ofta mot karossen.

På denna modell av Fjäderspännare. Gedore 1.17/S 2, skruvar man på själva skruven (skruven går nedåt)
Den har även en form av distans för att hålla spännarna på plats. (justerbar?)

Distansen bör vara justerbar om man stöter på olika fjädrar, som denna fjäderspännare.FJÄDERSPÄNNARE 20KN.
Denna verkar skruva på båda klackarna samtidigt (vilket går snabbare - men kräver mer kraft)
Spännaren kommer även att växa mot båda hållen (vilket kanske inte alltid är enkelt att hantera)

------------------------------------------------------------------------------------------------

(off topic - Hur lyckas du @SBergdahl, med 0,83 i bränsleförbrukning för en 2,5? - tycker det är svårt under litern - blandad körning)
#1359812
Flera av de där ser ju smidiga ut helt klart. Dock tar du ur fjäderbenet först och jobbar med spännaren bredvid bilen. Så att bottna mot karossen är inget problem.

Ang förbrukningen. Det är vad Volvos femmor verkar dra för mig, då är denna ändå iom automat och turbo törstigaste, om än med liten marginal, hittills av 854, 855 och S80 tidigare :-)
Men jag kör mest långa sträckor. Har inget behov av bilen i vardagen. Så 95% av milen är landsväg eller motorväg.
#1359826
Byt övre fjädersäten när du ändå har dom loss.
Dom är en sjuka på dessa, och här får man vad man betalar för. Ovanligt stor kvalitetskillnad mellan billig och "måttligt" prissatta av känd tillverkare. Tex Lemförder.

Byt även gummit under fjädern. Den ligger bakom mycket knirk och andra ljud. Rimligt prissatt.

Jag kör min 2005 V70 140hk manuell på 0.74.
Men då är det nästan uteslutande landsväg 4mil enkel resa 2ggr/arbetsdag. Dvs 8mil/dag.
Motorvärmare även vid arbetet används när det är kallt.
Kör inte som en dåre, men inte som en gubbe heller. Kam inte säga att den är törstig, men kör man en del kortkörningar sticker det nog fort uppåt.
#1359827
Jag har ersatt gummit under fjädern med en bit slang, uppklippt på längden och fäst med buntband. Man tager vad man haver. När man står där med grejerna isärskruvade..

0,7-0,75 på landsväg även med lite mer tryck på pedalen är ju inga större konstigheter att komma ner i.
#1359837
SBergdahl skrev: mån 20 jan 2020, 10:52...tar du ur fjäderbenet först och jobbar med spännaren bredvid bilen...
Det underlättade väldigt mycket - trodde att man måste "klämma ihop" fjäderpaketet på plats för att få ut allt från bilen.
Måste bärarm / kulleder eller liknande lös för att få ut fjäderpaketet?
(alltid lika spännande när bärarmen lossas, så inte drivaxlar eller liknande delas)
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
MickeM skrev: mån 20 jan 2020, 12:56 ...Byt övre fjädersäten när du ändå har dom loss.
Dom är en sjuka på dessa, och här får man vad man betalar för. Ovanligt stor kvalitetskillnad mellan billig och "måttligt" prissatta av känd tillverkare. Tex Lemförder...
Är det vanligt att man samtidigt bör byta fjäderbenslagret? (tänkte bara försöka smörja upp det / stoppa ev. rostangrepp - upplever inget problem idag)

Blir förvirrad när jag söker på "fjädersäten". Verkar finnas i olika utföranden. (med ock utan stödlager)

Är detta övre fjädersätet som bör bytas? (okänt märke) FJÄDERSÄTE VOLVO (med stödlager) eller är det ett liknande som detta? Fjädersäte Pro Parts fram övre (utan stödlager - enligt bild).
Biltemas modell kändes bättre att montera. Ingen aning om Pro Parts är ett "lågpris märke".

Hittade detta från Lemförder LEMFÖRDER Fjäderbens-stödlager men skall placeras "nere" (finns något stödlager där?)
---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ---- ----
MickeM skrev: mån 20 jan 2020, 12:56Byt även gummit under fjädern. Den ligger bakom mycket knirk och andra ljud.
Bra råd. Skulle kanske vara detta gummi som förmodligen gjort sitt Fjädersäte Pro Parts fram nedre

Tyckte förslaget om "annat gummi" lät tilltalande. Gissar (utan att ha mätt) att fjäder spiralen borde vara ca 8mm, så en bränsleslang på 10mm borde vara perfekt?
Är detta en bärande tanke? Men fjäderspiralen kanske har ett 90graders veck längst ned?
#1359838
Du lossar tre skruvar upptill, en skruv till krängningshämmarstaget och två skruvar som håller stötdämparen i spindeln. Sedan kan du ta loss fjäderbenet. Länkarm med spindel och hjullager etc sitter kvar som det är.

Att byta lager och fjädersäte är väl mest för att det är rätt drygt att göra om jobbet och att de är förhållandevis billiga. Men är de hela så är det ju givetvis inget måste att byta dem.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]