Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359796
Jag har en V90 T8 MY2020 och jag kan intyga att den går betydligt snabbare än 180 km/h. Volvo har sagt att de ska begränsa toppfarten under 2020 och de menar nog MY2021. De blir nog tvungna att göra olika på olika marknader. Försök sälja en premiumbil begränsad till 180 i Tyskland.
#1359799
Jag är inte intresserad av toppfart eller var begränsningarna ligger, det är helt orelevant för min fråga.

Jag är bara intresserad av att veta hur långt elmotorn hjälper knuffar på.
Ger den 87hk tills en given hastighet?
Avtar dess effekt med högre hastighet (utanför sitt 87hk-verkningsvarvtal)?
Stängs den av helt efter 150 eller 180, och bara bensin driver på?
#1359801
Beror helt på vilket läge du kör på osv, pure och allt det där, sedan går det ju att göra egna individuella

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1359803
Vill minnas att jag läst att eldriften inte fungerar efter 130 km/h. Detta kan dock gälla BMW eller både bmw och Volvo.

Edit: 2 sekunder senare hade jag googlat fram att 125 km/h är max för eldrift. Borde gälla oavsett hybrid/pure läge.
#1359824
Snelhest skrev:Ok, så efter 125km/h hjälper inte elmotorn till alls?

Vad jag förstått är 125km/h (eller 90?) max på ren eldrift, men jag kan absolut ha missförstått.
Vad jag kan förstå så får du ingen eldrift efter 125km/h. Du kan dock köra på ren eldrift upp till 125 km/h.
#1359848
Snelhest skrev:Ger den 87hk tills en given hastighet?
Avtar dess effekt med högre hastighet (utanför sitt 87hk-verkningsvarvtal)?
Ungefär som förbränningsmotorer har en elmotor max effekt vid ett visst varvtal (=hastighet om man saknar växellåda).

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]