- lör 18 jan 2020, 22:53
#1359605
Här är siffrorna som får biltillverkarna att darra.
Norska elbilsförsäljningen kollapsar och rasade 33,5 procent i december.
Det är tredje månaden i ras som försäljningen faller kraftigt.
Norge är världens elbilstätaste land och många biltillverkare ser landet som en föregångsmarknad de följer noga och som visar som ska hända med resten av världens övriga bilmarknader om några år.
Och för biltillverkare som just nu plöjer ner 100-tals miljarder i elbilsutveckling kommer det siffror som får bildirektörerna att darra. Tre månader i rad har den norska elbilsförsäljingen nu minskad kraftigt. I december kollapsade elbilsförsäljningen jämfört med samma månad förra året. Registreringen av nya elbilar minskade med 33,5 procent. Det såldes 3423 elbilar, 1723 färre än förra året. Elbilarnas andel av totalmarknaden gick ner till 30,4 procent, från 41,3 procent föregående år, enligt Opplysningsrådet för veitraffiken.
– Vi är besvikna, vår prognos är att att nå 50 procent elbilsandel och det gör vi inte. Det är speciellt det senaste halvåret som trenden har varit fallande, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilförening till Nettavisen.
Tidigare har det varit kö för att få köpa en ny elbil i Norge, men det är borta nu. Köparna har helt enkelt valt bort elbilar till förmån för diesel- och bensin. Och vissa köpare är rädda för att förmånerna som elbilsägare har ska försvinna.
– Vi kan hitta på många möjliga ursäkter, som att folk väntar på nya modeller, men det blir helt fel. Faktum är att folk köper bensin och dieselbilar i stället för elbilar, säger Christina Bu.
Världens biltillverkare satsar 100-tals miljarder på att utveckla och tillverka elbilar. Volkswagen gick nyligen ut och berättade att de ökar takten och investerar 650 miljarder kronor på att utveckla och tillverka nya elbilsmodeller. För dem är de norska siffrorna dåliga nyheter och skapar osäkerhet om det finns köpare till alla kommande elbilar. En tröst är dock att en elbil blev den tredje mest sålda bilmodellen under ett år i norsk historia. Tesla sålda 15683 exemplar av Model 3 under året i Norge.
Intressant, man verkar ju inte riktigt veta varför utan konstaterar bara att folk väljer bensin el diesel istället. Konstigt må jag säga, det borde ju bli dyrare att köpa tex en xc60 besinare där.
Norska elbilsförsäljningen kollapsar och rasade 33,5 procent i december.
Det är tredje månaden i ras som försäljningen faller kraftigt.
Norge är världens elbilstätaste land och många biltillverkare ser landet som en föregångsmarknad de följer noga och som visar som ska hända med resten av världens övriga bilmarknader om några år.
Och för biltillverkare som just nu plöjer ner 100-tals miljarder i elbilsutveckling kommer det siffror som får bildirektörerna att darra. Tre månader i rad har den norska elbilsförsäljingen nu minskad kraftigt. I december kollapsade elbilsförsäljningen jämfört med samma månad förra året. Registreringen av nya elbilar minskade med 33,5 procent. Det såldes 3423 elbilar, 1723 färre än förra året. Elbilarnas andel av totalmarknaden gick ner till 30,4 procent, från 41,3 procent föregående år, enligt Opplysningsrådet för veitraffiken.
– Vi är besvikna, vår prognos är att att nå 50 procent elbilsandel och det gör vi inte. Det är speciellt det senaste halvåret som trenden har varit fallande, säger Christina Bu, generalsekreterare i Norsk Elbilförening till Nettavisen.
Tidigare har det varit kö för att få köpa en ny elbil i Norge, men det är borta nu. Köparna har helt enkelt valt bort elbilar till förmån för diesel- och bensin. Och vissa köpare är rädda för att förmånerna som elbilsägare har ska försvinna.
– Vi kan hitta på många möjliga ursäkter, som att folk väntar på nya modeller, men det blir helt fel. Faktum är att folk köper bensin och dieselbilar i stället för elbilar, säger Christina Bu.
Världens biltillverkare satsar 100-tals miljarder på att utveckla och tillverka elbilar. Volkswagen gick nyligen ut och berättade att de ökar takten och investerar 650 miljarder kronor på att utveckla och tillverka nya elbilsmodeller. För dem är de norska siffrorna dåliga nyheter och skapar osäkerhet om det finns köpare till alla kommande elbilar. En tröst är dock att en elbil blev den tredje mest sålda bilmodellen under ett år i norsk historia. Tesla sålda 15683 exemplar av Model 3 under året i Norge.
Intressant, man verkar ju inte riktigt veta varför utan konstaterar bara att folk väljer bensin el diesel istället. Konstigt må jag säga, det borde ju bli dyrare att köpa tex en xc60 besinare där.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS