Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1359716
Ambitionen här är en biltråd om en icke-Volvo, närmare bestämt morsans gamla MG Midget Mk3 från 1971 som stått i dvala sedan min student för femton år sedan då också vattenpumpen rasade, för fem år sedan gick den att starta. För tillfället står den i ett varmgarage på andra sidan stan dit den blev körd på trailer för några år sen.

Jag har ingen tumme mitt i handen och har klarat av att ta hand om flera äldre bilar men själva syftet med tråden är att fråga om lite knepigare saker som jag, morsan och Haynes inte klarar själva.

Första frågan lyder: vafan ska man tänka på när en bil inte rullat på 15år 😱😂
E17F76B4-4D43-4E76-AF7A-04E96173ADB0.jpeg
E17F76B4-4D43-4E76-AF7A-04E96173ADB0.jpeg (69.49 KiB) Visad 1695 gånger
#1359777
SannasOriginalstil skrev:Första frågan lyder: vafan ska man tänka på när en bil inte rullat på 15år 😱😂
Att byta alla vätskor.
Räkna med spruckna vacuumslangar.
Däcken lär ha sett sina bästa dagar.
Bromsar brukar inte vara så glada att inte användas heller.
Fler fel kommer komma som ett brev på posten allt eftersom bilen börjar användas.

Så, kontentan av det hela: Räkna med allt och lite till, så blir du inte överraskad.
#1359807
SannasOriginalstil skrev: mån 20 jan 2020, 09:31 Haha, ”allt å lite till”. Check 👌

Kan något ta skada av att vi provstartar på gammal bensin? Finns det någon tillsats eller så vi kan hälla i för att motverka ev problem med gammal bensin? Eller är det bita i sura äpplet och slanga ur allt som gäller?
Mest troligt är att det gått kondens i tanken. Så bästa är att bara tömma och ersätta med ny. Vet inte hur stor tank bilen har men det lär inte handla om några större summor kan jag anta.
#1359865
SannasOriginalstil skrev:Kan något ta skada av att vi provstartar på gammal bensin? Finns det någon tillsats eller så vi kan hälla i för att motverka ev problem med gammal bensin? Eller är det bita i sura äpplet och slanga ur allt som gäller?
Beror lite på hur gammal bensinen i tanken är. Riktigt gammal bensin, dvs typ från tidigt 90-tal eller äldre, är ofta helt ok. Är bensinen från typ 00+ så är den skrot efter ett år typ.
Men utöver själva bränslet så är det som Lockis nämner kondens som kan ställa till det.

Det är dock troligen inte någon direkt fara att provstarta bilen med nuvarande bränslet, men känns rätt onödigt att göra det faktiskt.
Bilen kommer troligen gå som 3 påsar nötter med det dåliga bränslet, om den ens startar öht. Det kan ge ett falskt intryck av att motorn är skrot och man, som ägare, ser tusenlapparna fara förbi ögonen när man lyssnar på eländet. Fast i verkligheten kan det mycket väl bara vara bränslet som är problemet.

Det är alltid bäst att göra allt man kan(inom rimliga gränser, givetvis) för att ge motorn största bästa chansen att gå så bra den kan när man startar den efter en lång dvala.

Nu vet jag inte hur bränslesystemet ser ut på den där bilen, men om t ex pumpen inte sitter i tanken så kan du koppla bort bränsleledningen och köra ner den i en fristående dunk med färsk bensin i stället vid provstartning.
Det går även hälla bensin direkt in i förgasaren och starta på den mängden, men det är inget jag rekommenderar då det lätt kan börja brinna om den baksmäller :P
#1359870
På en så pass gammal bil som stått i 15 år är det rätt mycket som kan behöva göras.

Det är inte ovanligt att det finns membran som gett upp i både förgasare och bränslepump.

Det var väl 1976 som första "ordentliga" avgasreningen kom. På bilar innan dess så brukar tekniken vara enklare.

Låter som ett roligt projekt. :-D
#1359886
Mina tankar går till bensintillförseln. Se till att ALLA bensinslangar är hela. Vid minsta misstanke så byt dom. Kolla även bränslerör och bensinpump.

Du anar inte hur många bilar som tagit eld vid uppstart efter en lång vila.

Så ha en bra eldsläckare redo, i fall att det ändå skulle börja brinna.
#1359910
Det var vanligt med elektriska bensinpumparna på dessa engelska bilar från Austin och Morris. Då ofta av typen "tick, tick". Dom fungerade dåligt redan då, så om där är en sådan så satsa på en ny redan från början. Sedan är där förmodligen dubbla SU förgasare på den. Dom är ganska tåliga, så där bör inte bli problem. Om dom bara får bensin. Provkörning med bromsar är ju att rekomendera, gammal bromsvätska kokar lätt och gamla ej rörda bromsar kan ganska fort bli mycket varma
#1359921
Så mycket bra svar! Tar extra med mig varningen om gamla bränslelednimgar och släckare (som såklart alltid är med i 740n), att faktiskt inte envisas med att köra på gammal bensin och att byta bromsvätskan innan utfärd (bromsar är bra).

Har haft ett par golfar från 80-talet innan och tom dom va ju lättmekade för en sjuksköterska så ska bli kul att se hur en kärra från 71 är på insidan.

Det dröjer ett par veckor innan alla nycklar kommit till rätta men sen lovar jag ett par bilder också.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]