Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359679
När jag köpte min 2012:a fanns Performance, High Performance, High Performance Multimedia och Premium Sound. De två sista tillät även video på displayen, vilket förutsatte 7" display.
Men Sensus med färgdisplayen kom ju inte förrän 2012, så just den funktionen, och High Performance Multimedia, fanns förstås inte alls till en 2010.
Användarvisningsbild
av ER
#1359686
V7003 skrev:Premium Sound? Vad är det bästa för en V70 Summum egentligen? Går det att eftermontera/byta ut det som "medföljer"? Evt eftermarknad? Måste man programmera om systemet efter uppgraderingen?
På min S60 2002 gick det att byta det som behövdes för komplett uppgradering till Premium Sound samt kompletterad med digital jukebox även om det var lite jobb, med lite kontakter på rätt ställe så var det inga problem att ladda det som fattades och "inte kan laddas om bilen inte har det från början".
Lite som med rätt kontakter på skrot så kan man få tag på knallpåsen som inte får säljas vidare om man vill byta ratt till nyare.
På P3:or krävs att man byter hela kabelmattan med fiberkabeln som om jag fattat rätt är tillverkad specifikt för varje bil och specen på den så den är unik för varje fordon.
Vad man kan göra är att byta högtalarna till bättre modell utan större arbetsinsats. Slutsteg med subbas kan monteras via adapter från bakre högtalarna tex för lite förbättring av ljudet.
#1359696
ER skrev: sön 19 jan 2020, 17:03På P3:or krävs att man byter hela kabelmattan med fiberkabeln som om jag fattat rätt är tillverkad specifikt för varje bil och specen på den så den är unik för varje fordon.
Vad man kan göra är att byta högtalarna till bättre modell utan större arbetsinsats. Slutsteg med subbas kan monteras via adapter från bakre högtalarna tex för lite förbättring av ljudet.
Det räcker inte ens med att byta hela kabelmattan. I bilens grundspecifikation, som är lagrad i bilens mjukvara, anges vilket ljudsystem bilen är utrustad med. Det fungerar som en elektronisk spärr som förhindrar att något annat ljudsystem går att koppla in eller ens eftermontera en originalsubwoofer, man kan inte ens ladda in mjukvara för ett annat ljudsystem på en Volvoverkstad. Försöker man kommer VIDA att protestera och hänvisa till att bilen inte är byggd med rätt grundspecifikation.

Enda sättet att komma runt det är att skriva om bilens grundspecifikation, det kan endast göras med rätt program och det är det inte många som har tillgång till. Har du tillgång till PV:s verkstad på Hällered och dessutom tillgång till rätt hårdvara och mjukvara är det inga problem, men...
Användarvisningsbild
av Derank
#1359717
sen är mjukvaran via VDASH långt ifrån gratis och kräver som du redan nämt en hel del jobb, bla får man själv köra bruteforce på sin CEM och bara det kan vara nog mekkigt för de flesta och tar timmmmmar, men mycket går med VDASH.

Men på en 2010a finns/fans iaf SW för eftermontering av orginalsubwoffern, kablaget kan tom vara fördraget.
#1359722
Spola lådan, den kommer växla bättre och hålla längre.
#1359724
V7003 skrev: lör 18 jan 2020, 16:16 Stort tack! Ljudet går säkert att bygga ut/förbättra ;) bara man har en lågnivåuttag i stereon någonstans.
Finns ingen lågnivå någonstans, ljudet går digitalt i fiber hela vägen in i förstärkaren via Volvo-Most protokollet. Och att plocka signalen efter förstärkaren är ju kass. Förstärkaren är dessutom en switchad klass D så att använda en hög-lågnivå omvandlare är nu bara en nödlösning om man vi!! Spela högre men skiter i ljudkvaliteten.

Uppe på allt detta har ju inte huvudenhet i bilen heller någon högre ljudkvalitet tycker jag.

Var någon ryss som byggde någon VolvoMost converter men vet inte hur det slutade då jag tappade kontakten. Sen fanns det visst annan adapter men den låg vjsst på 18.000 kr.

Kanske har det hänt något nytt på sistonet som jag missat och det har kommit fram adapter, eller ?
#1359750
TommyP86 skrev: sön 19 jan 2020, 19:55 Nuförtiden går det fint att göra det, och mycket annat med Vdash, men arbetsinsatsen är fortfarande rätt stor på många grejer, och att få tag på delarna är ofta ännu krångligare.
Kollade upp Vdash, och det verkar ju rätt bra. Men som sagt är att uppdatera ljudsystemet otroligt mycket jobb även om man kan programmera om bilen.

Spola ur växellådan är självklart! Att bli av med gammal ATF och få ventilhuset i fint skick är en mycket bra idé.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]