Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
#1276926
Jag lyckas inte få upp varken luckan eller bilderna. Nån som kan tala om vart de där hålet är för att kunna nödöppna luckan? MY12 XC70 med elektrisk lucka
av lcfr
#1359712
Idag antar jag att mitt lås hamnade i limbo, och fick ta till nödöppningstricket, som jag till slut hittade med hjälp av denna tråd.

Postar även en bild på vart man petar med en liten mejsel, tunn plast som du kan köra mejseln igenom och är luckan stängd så får du nog nästan lägga dig ner på insidan med en ficklampa för att se. Det är alltså på själva låset och på insidan (det sneda hålet till höger i bild) som det finns en antydan till hål och du kan köra en mejsel igenom plasten och sen lirka lite försiktigt, behövs inga större krafter när man är igenom den rätt mjuka plasten.

När jag fick upp luckan så fungerar allt som det ska igen och jag får hålla tummarna att det inte är ett större fel på gång.

Volvo V70 MY13 med elmanövrerad lucka, dvs kan öppnas med knapp i bilen men även knapp på fjärrkontrollen.

Bild
av efraiem1
#1392865
Jag råkade ut för samma sak i veckan. Kravlade in och hitta de markeringen för hålet. Tog upp hålet och försökte hitta eller känna vad man skulle trycka men fattade noll. Försökte såväl föra skruvmejseln i sidled. Trycka rakt ned osv. Förstod absolut inget. Döm av min förvåning när luckan öppnades på första försöket.
Kan någon förklara vad det är man ska känna efter ifall den låser sig igen?
När man lyckas. Låser luckan upp sig då så man slipper använda handtaget eller hur fungersr det?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av StefanN
#1392866
Luckan låser upp sig men man måste putta ut den annars låser den sig igen. Men har du det klassiska problemet med dålig jord är det bara fixa direkt för det blir inte bättre av sig självt.
av efraiem1
#1392867
Då måste jag ha misslyckats och det var bara en slump att luckan gick igång igen. Vad gör man i hålet då? Är det sideled, tryck eller vad?
Ska öppna upp så fort jag får tid

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

av lcfr
#1392943
Sidledes till vänster om du har hålet framför dig enligt min bild ovan. Har du en väldigt bred mejsel kan du behöva föra in den snett åt höger för att inte fastna i den fjäderspända spärren.

Som notering, så återkom mitt problem och jag fick dra en ny jordkabel och har inte haft några problem med att öppna luckan efter jordkabelkompletteringen .
av efraiem1
#1392946
lcfr skrev:Sidledes till vänster om du har hålet framför dig enligt min bild ovan. Har du en väldigt bred mejsel kan du behöva föra in den snett åt höger för att inte fastna i den fjäderspända spärren.

Som notering, så återkom mitt problem och jag fick dra en ny jordkabel och har inte haft några problem med att öppna luckan efter jordkabelkompletteringen .
Många tack!!

Förresten. Fanns det någon tråd om hur man drar om jordkabeln? Läste tidigare i tråden om en kabel som gått av? Är det samma?


av lcfr
#1392960
Jag kan för mitt liv inte hitta den tråden eller beskrivningen igen, men den som jag följde var att koppla en ny kabel från jord på defrostern, höger sida på bakluckan vid rutan, till en jordpunkt som finns innanför den vänstra panelen i bagageutrymmet, sitter även ett gäng säkringar där.

Jag använde en flatsiftshylsa piggyback vid rutan och en med ring vid säkringshållaren där jag hittade en jordad skruv.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]