Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Chilly
#1359667
Har en XC90 och har några gånger den senaste tiden fått att bakluckan börjat stänga sig när jag fäller ut dragkroken.
Första gången fick jag luckan rakt i huvudet. :mad:
Troligtvis reagerar sensorn för fotöppningen på krokrörelsen.
Är det någon mer som råkat ut gör detta?
Kan sensorn ha flyttat på sig och "tittar" åt fel håll?
Eller nån som har nån ide.

Mvh Calle
av V70_2005
#1359699
Det har inte hänt. Använder dragkrok mycket. Vet inte hur sensorn ser ut eller sitter men dragkroken tror jag brukar monteras hos åf vilket har resulterat i bilder här på forumet på jättefula kapningar under bilen i plasten. Kanske kan bli fel därunder.

Är bilen ny eller har det funkat?
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
#1359707
Jag har råkat ut för detta två gånger och bägge gångerna har jag ställt mig frågan om jag varit med handen över sensorn men tycker inte det...
Användarvisningsbild
av Chilly
#1359708
V70_2005 skrev: sön 19 jan 2020, 18:23 Det har inte hänt. Använder dragkrok mycket. Vet inte hur sensorn ser ut eller sitter men dragkroken tror jag brukar monteras hos åf vilket har resulterat i bilder här på forumet på jättefula kapningar under bilen i plasten. Kanske kan bli fel därunder.

Är bilen ny eller har det funkat?
Jag köpte den begagnad och dragkrok monterades samtidigt hos Volvo. Det har funkat i 1,5 år utan problem. Kapning av plasten tycker jag är bra gjort det som jag kan se iallafall.
När jag väl ska visa mim pst så lär väl allt funka som det ska. ;-)
Användarvisningsbild
av Chilly
#1359710
SWEiNSANE skrev: sön 19 jan 2020, 19:16 Jag har råkat ut för detta två gånger och bägge gångerna har jag ställt mig frågan om jag varit med handen över sensorn men tycker inte det...
Har gått i samma funderingar. Men idag var jag långt från dragkroken och underrede både med armar och ben ändå börja den stänga sig.
av RocDoc
#1359781
Jag hade liknande problem med min S90,ibland stängde luckan när jag fällde ut kroken.
Men efter ett tag åkte luckan upp av sej själv och gick inte att stänga.
Plockade ner alla "plastkåpor " och sensorn låg i kilovis med grus och skit,plockade bort och rengjorde även kontakterna sedan funkar allt som det ska.
Tror att felsökningen på verkstad är svår .

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]