Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1359599
stevvee skrev: lör 18 jan 2020, 21:12 ... Det kostar helt enkelt men samtidigt skall du aldrig behöva byta dom...
Jag är rätt säker på att lyktorna försämras med tiden, t.ex. blästrat glas (även LED åldras och tappar ljusstyrka) men det kanske är meningen att man ska slänga bilen efter 10 år? :oops:
av stevvee
#1359603
Erik Å skrev:
stevvee skrev: lör 18 jan 2020, 21:12 ... Det kostar helt enkelt men samtidigt skall du aldrig behöva byta dom...
Jag är rätt säker på att lyktorna försämras med tiden, t.ex. blästrat glas (även LED åldras och tappar ljusstyrka) men det kanske är meningen att man ska slänga bilen efter 10 år? :oops:
Inga problem att polera upp precis som vilken strålkastare som helst. Flera lager plast så även möjlighet att slipa bort ett lager. Ser inte problemet men iofs har jag aldrig fått stenskott heller på lyktorna. Snacka om att oroa sig i onödan.
av Erik Å
#1359611
stevvee skrev: lör 18 jan 2020, 22:17 .. iofs har jag aldrig fått stenskott heller på lyktorna. Snacka om att oroa sig i onödan.
Det har jag. Flera gånger.
Det måste gå att underhålla bilar till en rimlig kostnad, annars kommer de att gå till skrot i förtid. Vilket påverkar andrahandsvärdet på sikt. Som sagt, min sista Volvo..
av stevvee
#1359618
Erik Å skrev:
stevvee skrev: lör 18 jan 2020, 22:17 .. iofs har jag aldrig fått stenskott heller på lyktorna. Snacka om att oroa sig i onödan.
Det har jag. Flera gånger.
Det måste gå att underhålla bilar till en rimlig kostnad, annars kommer de att gå till skrot i förtid. Vilket påverkar andrahandsvärdet på sikt. Som sagt, min sista Volvo..
Har även jobbat många många år med bilar och inte heller stött på det så ofta. Andrahandsvärdet på Volvo är högt och kommer fortsätta vara så. Du får köpa gamla bilar för andra märken har samma utveckling på lyktor och andra komponenter.

Sen krävs det extremt mycket för att få stenskott på en plaststrålkastare. Blir dock lättare blästrade men bara slipa/polera.

Lycka till med ditt nästa märke
av Solomon
#1359632
SundanceKid skrev: sön 19 jan 2020, 08:37 Jag fick bytt fram på min v90 och det gick på 45000kr.

Skickat från min ONEPLUS 6T
Oj oj hoppas försäkringsbolaget täcker det annars inte billigt. För båda sidor eller per en?
Användarvisningsbild
av Derank
#1359680
Strålkastare går på maskinskada, så 8år el 17000mil om man har Volvia och bilen är köpt hos av en Volvo åf, och om 8år kostar en eftermarknads strålkastare 3k.

Så ni kan simma lugnt. Det var ungefär samma rabalder på forumen då xenonstrålkastare kom till världen.



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1362827
fragge skrev: fre 17 jan 2020, 14:51 Det är ju LED strålkastare på V60 så de skall ju hålla bilens livslängd ut. Sen kan ju allt gå sönder eller bli skadat förstås. Det finns inga lampor att byta iallafall så vitt jag vet.
När HID/xenon var alldeles nytt på 90-talet hette det att de håller i princip hela bilens livslängd. Vi vet ju hur det blev med den saken... Grejen är den att man kan tillverka xenonlampor som håller otroligt länge, men det är olönsamt för tillverkarna. Man kan ännu lättare bygga LED-moduler som är näst intill oförstörbara, men intresset för det är obefintlig hos tillverkarna.

Som med allting annat på bilar vill tillverkarna se till att det mesta håller ihop för första ägaren och under garantitiden, efter det bryr man sig inte lika mycket.
Användarvisningsbild
av Derank
#1362947
Jag har då Aldrig bytt en strålkastare sedan 164 tiden. Inte ens en xenonlampa på 10år

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]