- tis 21 jan 2020, 17:06
#1360015
Hur långt har den gått? Det är ju egentligen en ventilkontroll, alltså ventilspelet vid 120 000 km service. När du ändå har det öppet så kan du ju ta ett bladmått och kolla. Dessvärre vet jag inte vad spelet skall vara, men det kanske någon här på forumet kan svara på. Om inte annat måste ju en bilverkstad kunna svara på det.
På dom 5-cylindriga F-motorerna är detta borttaget ur serviceschemat, men på dom 4-cylindriska finns det faktiskt kvar som en kontrollpunkt. Nu tror jag att det är som i en gränszon med den kontrollen. Jag frågade på verkstaden när det var aktuellt i min V70 2.0 F (Alltså samma motorblock men lite större cylinderborrning) "Vi lyssnar på motorn. Om det hörs ovanligt ventilknack så åtgärdar vi. Annars öppnar vi inte motorn", svarade verkstadsmeken.
Men om du nu tänker öppna, så kolla med ett bladmått. Ett riktvärde, men det är ju inte säkert att det stämmer, var på gamla B18 och B20-motorer 0,40 mm, både på kalla och varmkörda motorer. Visserligen stötstångsmotorer, men ändå ventilspel. Då förstår du i alla fall vad det handlar om , även om det inte är samma.
Skulle det nu vara så att en verkstad har gjort den här kontrollen, den återkommer vid 240 000 km och 360 000 km o.s.v, så tycker jag inte att du skall röra det. "Rör inte det som fungerar!" brukar det heta. Och kör du på E85 så får du den bonusen att det har en lägre förbränningstemperatur än med bensindrift, vilket ger mindre slitage med E85.