Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
#1358158
När köper ni nya däck?
Hur många mm är smärtgränsen för er?
Ni som har xc90 sommardäck,vad köpte ni för däck och tycker ni att dem är bättre än dem som Volvo säljer med bilen till oss?
av Xanthopteryx
#1358323
Brukar kika på däcken när de åker av för säsongen och sedan gå lite på känsla och erfarenhet: Räcker de en säsong till eller inte?
Misstänker jag att de inte räcker då byter jag så de är klara när de skall på igen (enklast att bara kunna dumpa in hjulen vid tillfälle och hämta vid tillfälle, i stället för att passa in en tid där man kan ha bilen inne tills det är klart).
Sedan sparar jag det minst dåliga däcket ett tag som reserv, OM man får storhaveri på ett så har man något att rulla på tills ersättningsdäck finns tillgängligt.
Skiftar även fram - bak vid varje säsong så de slits jämnare - på 1.500-2.000 mil är det så minimal slitskillnad så det inte gör så mycket att sämsta däcken är bak, men om man inte skiftar så är risken att man står med två slutslitna och två hyfsade och jag byter hellre alla fyra på en gång.
Användarvisningsbild
av Derank
#1358326
kollar när jag ska byte till vinter/sommar, beställer då nya om jag inte tror att de räcker en säsong till. Så det är klart när det är dags att byta igen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1358580
Jag köper nya däck jämt känns det som, la på nya sommardäck i våras, när de plockades av i höstas var dom totalt slut... :bored:
Får se vad nyheterna blir till våren, eller om det blir ett köp av något "gammalt beprövat" istället.
Normalt blir det annars nya sommardäck vid 1,6-2,0 mm och vinterdäck vid 3,0-3,5 mm.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1359616
Sommardäck när de börjar närma sig 3 mm. Man vill inte köra med 1,6 mm när vägbanan flyter av vatten! Jag köper alltid på Däckonline
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]