NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1358480
Bilkommunikation var jag inne i och laborerade med, både aktiverade fönsterhissarna och avläste/övervakade parametrar(man kunde tydligen bara ha 10st åt gången.). Kunde inte se något om att man kunde se tändningen där, eller missade jag något tro ?
Den modul som jag hade isär och rengjorde samt band ihop var den panel där man bl.a kör fönster upp och ner. Men då var jag kanske på fel "modul". Du menar alltså den där givaren sitter i inuti dörren (detta är då alltså DDM) ?
av mortimer
#1359109
Idag var det svårt att starta bilen när jag var ute på lunch(hade kört typ 5km, sedan lunchat och skulle sedan starta den), men efter mycket om o men så gick det "veva igång" den. Får hoppas det har satts någon felkod som sladdrar om något denna gången.
av mortimer
#1359285
Då har jag varit ute och läst av felkoder igen, hittar bara 1st och det är felkoden för luftkvalitésensor (CCM-0040), ointressant i detta sammanhang. Då jag har Dice (med VIDA) kopplat till en bärbar dator så tog jag mig en sväng med den inkopplad och vissa parametrar tillagda för övervakning med grafisk visning; går ju bara ha 5st samtidigt. Varvtalet sjunker på samma sätt som det gjort innan emellanåt när jag frikopplar när bilen är rullande eller jag ska stanna. Jag kan inte se att man kan mäta bränsletrycket någonstans eller vilka parametrar jag exakt ska övervaka under körning. Inga felkoder lyckas sättas.
Med tanke på det som uppmärksammats tidigare (bl.a när jag gjorde service och bytte stift en bit upp i tråden, då det såg ut till puffa oförbrännt bränsle ur avgasröret precis när motorn tillsist startade) så går misstankarna fortfarande mot tändspolarna eller någon /några av dessa. Jag har köpt 4st helt nya från en nätbutik (total kostnad 700kr). Men jag skulle vilja mäta de befintliga tändspolarna på något sätt. Jag mätte över de två stiften i varje spole men och vill minnas jag fick 1 ohm på alla, är inte helt säker på att detta är rätt sätt. Någon som kan berätta vad som är rätt här ? Ska man även byta tändspolarna och hoppas det löser problemet ? Bilen har gått strax över 20.000mil, tändspolarna ser aldrig ut till vara bytta och det skrivs på olika sidor att livslängden på de är 13-14.000mil.
av mortimer
#1359567
En detalj slog mig häromdagen. Bilen var på besiktning för någon vecka sedan och fick då dessa avgasvärden:

HC: 13
Lambda: 1.03 (gränsvärde 0.96-1.04)

Bilen var varmkörd någon mil före besiktningen och tempnålen stod rakt upp.
Är detta också tecken på att det går igenom oförbränt bränsle ?

Jag mätte alla nya tändspolarna idag som fortfarande ligger i kartong. Primärkretsen (över stiften) ligger på 1.0-1.2 ohm, sekundärkretsen på 5.5kohm (mest för att ha referens om det blir mätning av de som sitter i bilen)
Användarvisningsbild
av HCP
#1359581
Hög HC (iofs inte jättehög) och hög Lambda är mager blandning, en snabb gissning är hål i avgassystemet så du tar in syre och mätningen blir off.
Tror inte det är relaterat till dina tidigare issues.
Användarvisningsbild
av HCP
#1359697
Klurade lite mer, att mäta tändspolarna ger nog inte så mycket. De flesta ger samma värde utan last förutom de som är tokslut. Det är först när de används som de visar sig om de är sunkiga eller inte, kanske blir överslag på viss belastning så de slår mot jord eller liknande knepigt som inte märks när du mäter dem.
Skifta spolar nu när du har nya och se vad som sker, bättre kvittens på om det hjälpte eller inte kan du inte få :)

Kan vara lite svårt att mäta spolarna under last, går såklart hänga på stift rakt i kontakten och mäta men de är krångligare än att bara byta dem och se vad som hände, motståndet lär svajja så snabbt under last ändå så det blir svårt att få ut nåt vettigt av mätvärdet :)
av mortimer
#1359719
Håller med sista talare. Har beslutat mig för att byta tändspolarna, ingen större kostnad även om det inte löser problemet och det är stor sannolikhet att de ändå kommer inom kort och även under tiden jag planerar ha bilen kvar. Dottern har dock haft bilen denna helgen så har inte blivit. Finns lite annat smått som ska fixas också så blir byte kommande lördag. Får se om jag hinner med byte av olja i växellådan också samtidigt.
av mortimer
#1366323
Jaha, tänkte en fortsättning på denna.
Bytte alla fyra tändspolarna för någon vecka sedan men problemet kvarstår.

Provade också att spruta startgas vid slangen för vevhusventilation enligt denna tråden men kunde inte märka någon förändring i motorvarvet.
viewtopic.php?f=31&t=120057

En tanke som slog mig... lambdasonderna kan de ställa till det utifrån mina avgasvärden som jag skrev om här innan, att avgaserna läcker ut innan lambdasonderna mäter (och ev. justerar)? Verkar sitta två enligt VIDA (bakre och främre). Såg inte det förrän nu i ett foto över VIDA att man kan övervaka och se förvärming av lambdasonderna samt lamdba integrator och adaption.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]