Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rusty
#1359511
Hej hej

Har stött på ett problem och tänkte om någon av er vet något om detta.

Det är så att min tankmätare visar hela tiden 0 fast jag har diesel i. Ibland kan den komma tillbaka i nån nån vecka och sedan försvinna i igen.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av jeg46
#1359518
Kopierar ett svar av "pitea " tidigare i veckan, vilket troligen passar på din bil :-) Tankmätaren har en DC/AC-omvandlare under vänster baksäte. Har du kollat att den fungerar?
Den skall ge en växelspänning på 170 Hz 12 volt.
av Rådlös
#1359619
Här hoppar jag in och försöker klarlägga: Etanol är svagt elektriskt ledande. Därför kan det bli mätfel när man har en tankmätare som sitter i bränslet (E85). Om man då har en växelspänning, 170 Hz, som man mäter med så motverkas risken för felvisning.
Så det är bara Flexifuel som har denna DC/AC-omvandlare.
Riktigt hur och varför det fungerar som det gör är inte jag rätt man att svara på.

I exemplet i tråden var det ju en glappkontakt i en skarvkoppling. Ett sådant fel kan ju i och för sig uppstå varsomhelst oavsett vilket bränsle det handlar om.

Ett tillägg till Rusty: Nu har du en diesel och det kanske inte är jämförbart. Det kan ju vara helt olika dataprogrammering, men just sådana där konstiga felvisningar på tankmätaren hade jag på min V70 2.0 F när batteriet var dåligt. Kontrollera batteriet med en batteritestare. Inte bara en voltmeter, det säger inget i sammanhanget. En riktig batteritestare måste du ha (eller den verkstad som du eventuellt vänder dig till) Finns annars på Biltema. En hobbymodell för ca 500 kr. Den talar om batteriets verkliga status.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Köpråd V60 etanol

Jag funderar på att köpa en V60 som g&a[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.