Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tosce
#1358931
Jaha, dax att posta en tråd och se vad som händer! Söker och läser och märker att min kompetens växer med forumets enorma erfarenhet. Hittar dock inget som passar för mitt problem, kan säkert missat något...
Till saken:
Har en hybrid i bilen, block från B230E ombyggd till A med en Stromberg 175 CD samt en fördelare som jag förmodar inte heller är orginal (Bosch 231 117 302). Med denna uppsättning funka allt men bilen är orkeslös och omöjlig att ställa tomgången på. Har renoverat förgasaren och bytt alla packningar och slangar, så tät är den. Med förgasare torde väl även mellanaxeln bara bytt, annars skulle det väl inte funka med förgasare, eller har jag fel?

Tankar just nu; Byta till brytarlöst tändsystem och kanske en fetare nål i förgasaren men ju mer jag läser på, ju mer undrar jag om min hybrid klarar detta. Någon som dristar sig till att kommentera!! :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1358942
Först av allt, hur har du justerat tomgången? Har du justerat på skruven till spjället? I så fall är det inte konstigt att det strular, den skruven är till att nollställa gasspjället så det är så stängt det kan vara utan att fastna när motorn svalnar (aluminium krymper mer än mässing). Tomgången justeras med en ganska stor spårskruv. På den skruven (om du skruvar ur den) sitter (ska sitta) en o-ring som tyvärr brukar saknar.
av Tosce
#1358963
Japp lenarte, har koll på tomgångsskruven och bytt o-ring. Skruven är i bottnen, därav tanken att byta nål...
... och grundfunderingen; Kan allt bero på motorbygget (inte jag som skapat bastarden).
Användarvisningsbild
av Frrla
#1359018
0-ställ förgasarens gas-spjäll först. går den med skruven i botten drar den tjuvluft genom axeln i förgasaren eller någon annanstans. finns förgasare som spruckit tex.
finns olika fördelare som har lite olika tändkurvor, men dessa ska gå att få till endå, så länge grejerna är friska.
mellanaxeln har bara en extra kam för att driva blockpumpen. man kan köra med elpump istället.
av Tosce
#1359049
Tack Frrla, många visa ord! Om det läcker luft genom axeln eller någon annanstans borde jag väl märka det genom stargas-tricket? Tog loss förgasaren igår och ditt förslag att 0-ställa spjället blir nästa steg.
Tar även nästa beslut att uppdatera till brytalöst system då jag hoppas att grejerna är friska (med risk för förgasaren då...).
Mellanaxeln kan vi lämna utanför, har elpump! :-)
av Rådlös
#1359054
Ett litet inpass: Om du inte har koll på rätt fördelare men ändå vill ha brytarlöst så finns det justerbara fördelare där man kan välja en passande tändkurva. Du kanske känner till 123 Ignition ? Kostar ett par tusenlappar eller tre (eller mer?) Men du får en helt fabriksny fördelare som troligen håller längre än bilen i sig själv.
av Tosce
#1359202
Tack för tipset, sett den och förstår fördelarna. Har förstått att priset är det ända negativa med den. Börjar fixa förgasaren sen får vi se vilket det blir...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359219
Tosce skrev: tis 14 jan 2020, 19:29 Japp lenarte, har koll på tomgångsskruven och bytt o-ring. Skruven är i bottnen, därav tanken att byta nål...
... och grundfunderingen; Kan allt bero på motorbygget (inte jag som skapat bastarden).
Håller med "Frrla", den tar tjyvluft. Du har en elektrisk ventil också på insuget förmodar jag, det är ett "glödtändningsskydd" som öppnar (vid tändning på) en kanal för tomgången. Den ska stänga vid tändning av för att förhindra glödtändning. Sedan justering av gasspjälllet, du ska skruva ut stoppskruven tills spjället är helt stängt. Ibland får man lossa skruvarna som håller spjället på axeln och försiktigt knacka på spjället men en liten en kulhammare så det centrerar och blir absolut tätt. Man ska (i princip) inte se något förbi spjälet, då ska du skruva in stoppskruven så den stoppar spjället precis inan det "fastnar" (typ ett hav varv ungefär)
Det films en massa olika typer av förgasare och insug och det är ganska viktigt att du har en förgasare som passar till det insug du har. Byta till en annan nål är inger du behöver tänka på, har förgasaren suttit några 10000 mil är det såpass inslitet att du inte behöver byta för att den ska få mer bränsle. Koncentrera dig på att det som sitter där funkar som det ska. Angående elventilen, motorn ska stanna om du bryter strömmen när motorn går på tomgång och tomgångsskruven i insuget ska inte vara i botten . Och en sak till ATF olja i förgasaren, inget annat och "känn" på trotteln att det dämpar ordentligt när du trycker upp den
Det finns flera elventiler under åren och de är viktigt att du har rätt. Nu är jag inte 100 å att du har en en ventil men den fanns på många A motorer under åren.
153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg
153139-833ffef20fa72834313a000511696c6b.jpg (69.91 KiB) Visad 2439 gånger
Hittade en bild på en B230A motor, där ser man elventilen och tomgångsskruven jämte varandra. På denna motor finns även Puls-Air och ERG, har du det på din? Där kan det också "krångla".
av Tosce
#1359494
Först ett stort tack till er som svarar, full respekt för er kunskap och hjälp!
Tjuvluft genom gasspjället ska utredas, har passat på att dubbelkolla membran samt byta olja i förgasaren trots att jag är ganska säker på att det är ATF redan i den.
Elventilen redan kontrollerad och fungerar som den ska, Puls-air pluggas sedan tidigare!
Tror jag kollat det mesta men missat gasspjället men det är väl den hjälpen man ska ha er till! ;-)
Kul att se en bild på en motor där man faktiskt SER tomgångsskruven! :-)
av Tosce
#1359989
Frrla, hur menar du med "ska nog gå att få till"? Som jag förstår det har jag en fördelare från en B20 eller B21 och ska jag t ex. sätta in en Ignitor så blir det den som passar fördelaren., inte "matchad" tändkurva för den B230 som den sitter i.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]