Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1359244
Lövet skrev:Jag försökte reklamera trasiga p-sensorer en gång med hänvisning till konsumentköplagen. Det blev tvärnej med motiveringen att endast befintliga fel vid köpet kan reklameras. En p-sensor som fungerar när bilen köps och sen går sönder är inte en giltig reklamation. För det krävs garanti.
Det är nämligen precis min erfarenhet också. Därför min frågeställning i föregående inlägg.
av least
#1359246
Då anser jag att Lövets handlare gjorde fel. Särskilt om det var flera sensorer som var trasiga.
Men, det är helt omöjligt att veta orsakssambandet till varför detta nekades.

Min erfarenhet är att de flesta handlare av dyrare varor är välvilligt inställda till att hjälpa sina kunder - inom rimliga gränser.
av least
#1359247
Att en komponent som är tänkt att hålla varans livslängd går sönder efter köp är en uppenbar reklamation.
Sen kan det så klart vara så att sensorn i detta fallet har spolats av med högtryck - som skadar komponenten.
Men om detta inte har inträffat, då är det ett komponentfel.
av Sudden78
#1359249
Intressant. Känns inte som det fungerar så i verkligheten dock... ?Särskilt då inte ens ARN verkar rätta sig efter detta i sådant fall. Har garantin eller konsumentköplagen gått ut så går man på handlarens sida. Detta förutsatt att kunden nu inte kan bevisa att felet fanns där redan vid försäljningen, vilket i princip nästan brukar vara omöjligt. Så fungerar det enligt min erfarenhet.
av least
#1359250
Självklart vill handlaren ofta inte att du ska känna till att du kan reklamera en begagnad vara, och dessutom utan beviskrav de första 6 månaderna.
ARN och andra instanser är helt onödiga om man helt enkelt följer rätten att reklamera, och kan visa på att reklamtionen gjorts i rätt tid.

Just parkeringssensorer är som gjort för "fulspel" från handlarens sida, en torr sensor som har sprickor kommer att fungerar fint fram tills den blir blöt.
Och då är ju bilen såld i befintligt skick.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1359453
pellemando skrev:Hur går det med själva ärendet? Vad är status?
PST avvaktar instruktioner från Volvo. Har pågått sedan 7/1.

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]