Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359088
AZet79 skrev: tis 14 jan 2020, 21:47
Cotag skrev: mån 13 jan 2020, 21:07 Ja det där låter ju inget bra, inte alls likt de andra bilarna i tråden heller. Trodde tills nu att det inte fanns balansaxlar i någon T2. Antar att det är en manuell?
Är det din bil? Tänker på att det står i tråden att du var och testade bilen, sen att du haft in bilen på verkstad ...
Jo den är manuell. Bilen är min, nu. Men det var under testkörningen som jag lade märke till detta ljud, aningen svagare ljud då. Hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat tro att något sånt här fel kunde uppstå på en så pass ny bil med under 30 tkm på mätaren. Bilen var annars i mycket fint skick. Lätt att vara efterklok men man borde kanske ha forskat mer före köpet.
I dina skor hade jag försökt rota i bilens historik om balansaxelpaketet är bytt tidigare.
Magnus B här i tråden fick bytt paketet 4 ggr på sin T3 innan Volvo till sist satte i en annan motor.
Det ligger 4 bilar med T3-maskin i trådstarten, samtliga har fått problemet runt 3000 mil. Plus din nu.

Gissningsvis är T2 lik T3 konstruktionsmässigt i dessa årsmodeller, kanske mest mjukvara som skiljer, andra som vet?
#1359291
Cotag skrev: ons 15 jan 2020, 12:52
AZet79 skrev: tis 14 jan 2020, 21:47
Cotag skrev: mån 13 jan 2020, 21:07 Ja det där låter ju inget bra, inte alls likt de andra bilarna i tråden heller. Trodde tills nu att det inte fanns balansaxlar i någon T2. Antar att det är en manuell?
Är det din bil? Tänker på att det står i tråden att du var och testade bilen, sen att du haft in bilen på verkstad ...
Jo den är manuell. Bilen är min, nu. Men det var under testkörningen som jag lade märke till detta ljud, aningen svagare ljud då. Hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat tro att något sånt här fel kunde uppstå på en så pass ny bil med under 30 tkm på mätaren. Bilen var annars i mycket fint skick. Lätt att vara efterklok men man borde kanske ha forskat mer före köpet.
I dina skor hade jag försökt rota i bilens historik om balansaxelpaketet är bytt tidigare.
Magnus B här i tråden fick bytt paketet 4 ggr på sin T3 innan Volvo till sist satte i en annan motor.
Det ligger 4 bilar med T3-maskin i trådstarten, samtliga har fått problemet runt 3000 mil. Plus din nu.

Gissningsvis är T2 lik T3 konstruktionsmässigt i dessa årsmodeller, kanske mest mjukvara som skiljer, andra som vet?
Har faktiskt rotat i historiken och har försökt kontakta gamla ägaren men inte lyckats. Ringde även till verkstaden som den servats på tidigare och enligt dom har den endast varit inne på två års-servicar, precis enligt vad det står i serviceboken också.
Hur som helst, fick svar av min verkstad nu också och de sade att Volvo står för 90% av kostnaden som goodwill.
#1359362
Cotag skrev:
AZet79 skrev: tis 14 jan 2020, 21:47
Cotag skrev: mån 13 jan 2020, 21:07 Ja det där låter ju inget bra, inte alls likt de andra bilarna i tråden heller. Trodde tills nu att det inte fanns balansaxlar i någon T2. Antar att det är en manuell?
Är det din bil? Tänker på att det står i tråden att du var och testade bilen, sen att du haft in bilen på verkstad ...
Jo den är manuell. Bilen är min, nu. Men det var under testkörningen som jag lade märke till detta ljud, aningen svagare ljud då. Hade ju inte i min vildaste fantasi kunnat tro att något sånt här fel kunde uppstå på en så pass ny bil med under 30 tkm på mätaren. Bilen var annars i mycket fint skick. Lätt att vara efterklok men man borde kanske ha forskat mer före köpet.
I dina skor hade jag försökt rota i bilens historik om balansaxelpaketet är bytt tidigare.
Magnus B här i tråden fick bytt paketet 4 ggr på sin T3 innan Volvo till sist satte i en annan motor.
Det ligger 4 bilar med T3-maskin i trådstarten, samtliga har fått problemet runt 3000 mil. Plus din nu.

Gissningsvis är T2 lik T3 konstruktionsmässigt i dessa årsmodeller, kanske mest mjukvara som skiljer, andra som vet?
Yes indeed, T2, T3 and T4 (2.0) have the same engine butdifferent software mapping.
T5 is different, has higher compression ratio and other turbo. As written before here somewhere, probably also a different balance shaft.
#1359425
Kanske inte riktigt hör hit i sammanhanget... men verkligen, köp inte 3 cylindriga bilar. De låter som en gammal Trabant från tyskland. Jag kör en Renault Captur bensin i jobbet och den går och låter som en påse nötter när man kör. Köra en gammal Volvo BM traktor med plog på en skånsk åker är säkert mycket mer upphetsande och trevligare upplevelse.
#1359449
@mortimer,
Min far var måskensbonde när jag var liten, så jag har åkt med och plöjt den skånska myllan i en BM 350 "Boxer". Den hade en 3-cylindrig maskin. :party:
Det finns en Renault Clio TCe 3-cylindrig i familjen, antagligen samma motorfamilj som din Captur. Ja dom går inte speciellt vackert, ska man tro den här filmen så verkar de sakna balansaxlar.


On topic: @nielsthorsen,
Volvos 3-cylindriga maskin i det här klippet från -16 har visserligen balansaxel men den ligger en bit uppe i blocket, verkar vara mycket bättre lagrad och har samma hastighet som vevaxeln, inte dubbla hastigheten som alla 4-cylindriga motorer har. Denna konstruktion tycker jag ser mycket bättre ut. Se 40 sekunder in i detta klipp.
Vågar man gissa att B3154T2 kan ha en liknande konstruktion?
#1359525
Tak for info. Jag har en 5 cyl. D4 i dag så det er selvfölgelig et skifte. Ville hellre köpe en 4 cyl. men er nervös for problemet med balanceaksel. Er det fortsatt et problem med nye motorer? Er det både diesel og bensin?


Sent from my iPad using Tapatalk
#1359540
Det finns bara 2 bilar från -18 i trådstarten som fått problem, annars är det äldre, inga nyare ännu så länge. Förhoppningsvis har Volvo fått rätt på detta i nyare motorer.
Ja det gäller både bensin och diesel men inte alla motorkoder.
#1359574
Då jag gick vidare med problemet efter mortorbyte så hänvisar man till att de nyare modellerna också viner.
Det gällde då bla v90 med t4 motor och jag var välkommen att lyssna .

Ja xc40 T3 har balansaxlar.

https://www.volvocars.com/se/volvomagas ... -cylindrar

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1359590
"För att få vibrationsfri gång är motorn utrustad med en integrerad balansaxel."
Jag antar att det är just -en- axel som på filmen då. Inte den typen som vi har problem med här i tråden.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 129
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]