Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359448
MickeM skrev: fre 17 jan 2020, 22:48 .. Det lönar sig att ta loss belägg samt beläggens "glidplåtar" och skrapa rent så inte rost pressar samman. Då fastnar beläggen i hållaren.
Yup men just den här årgången har inga glidplåtar, varken fram eller bak. Man får slipa glidytorna på okhållaren fram så släta som möjligt och hålla dem smorda så de inte rostar..
Ska se om det inte går att hitta en lösning på anliggningen fram.. Går det inte så får det bli regelbunden motionering, den gör gott för bränsleförbrukningen :-D
#1399452
Sådär! Nu finns det åtminstone EN gammal V70 med fjäderretur på glidkolvsoken fram! Än så länge bara på ena framhjulet i experimentsyfte.. Det andra kan få vänta, är inte helt säker på att jag har fångat alla tänkbara missöden i felmodsanalysen.. Bättre att tappa bromsverkan på ett hjul än på båda :-D
Tanken är att fjäderblecken ska dra tillbaka yttre belägget ca 0.3mm genom att trycka på okhållaren när man släpper bromsen. Sen när belägget slits och rörelsen blir större så böjs becket genom plastisk deformation så att det fortfarande bara fjädrar tillbaka 0.3mm.
Självjusterade med andra ord. Kommer det att fungera hmmm vet inte än :-) Är lite orolig för materialutmattning när man jobbar såpass nära sträckgränsen hela tiden. Kanske måste fixa en justeringsskruv i stället?

1. Borrade och gängade M4-hål i båda fästöronen på bromsbelägget
IMG_20200901_114946_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200901_114946_DxO_PL_1920.jpg (225.23 KiB) Visad 443 gånger

2. Klippte ut fjäderbleck ur en 1.5mm tjock galvad spikplåt
IMG_20200901_114928_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200901_114928_DxO_PL_1920.jpg (350.16 KiB) Visad 443 gånger

3. Dit med fjäderblecken med en urborrad M4 mutter som distansbricka och en M4 skruv med loctite på gängan..
IMG_20200901_122514_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20200901_122514_DxO_PL_1920.jpg (207.56 KiB) Visad 443 gånger

What could possibly go wrong? Återkommer med testresultat. :-D
#1399736
Känns som en lite farlig fix, för ju mer belägget slits ner, desto längre dras det tillbaka.
Med längre och längre pedaltryck innan den är emot.

Skivbromsar, framförallt med glidok har en viss släpning i sin design.
Går allt lätt, tar jämnt och ingen upphettning av bromsarna sker är allt i sin ordning.
Bara att åka!

I dagens miljö och förbrukningshets hade biltillverkarna gjort något åt saken om den var betydande. Designen är väldigt lika även på 2020modeller.
#1399850
MickeM skrev: tor 03 sep 2020, 09:47 Känns som en lite farlig fix, för ju mer belägget slits ner, desto längre dras det tillbaka.
Jag tror du missade poängen, blecket ska bara fjädra 0.3-0.4mm dvs halva kolvens returslag så att spelet mellan belägg och skiva fördelas lika på in- och utsidan. Större rörelse deformerar blecket så att det "självjusterar" sig. Har testböjt en lös plåtbit och den beter sig ganska precis så förutsatt att den är ca 10 mm lång och 1.5mm tjock. Jag ska ändra formen på blecken så de kan ta upp den större rörelsen som uppstår då beläggen har blivit nedslitna

Så här långt ser det faktiskt ut att fungera som avsett, tror jag tar andra sidan också. Men jag gör blecket lite bredare så det ger större returkraft, det går faktiskt åt något kilo för att få oket att börja glida.. Visst, blir fjäderkraften för stor så kommer belägget på insidan att börja slitas snabbare men förmodligen är fjäderkraften helt försumbar jämfört med bromstrycket.. Blir fjädringsvägen blir för lång så kommer inre belägget i stället för det yttre att börja ligga emot skivan.

MickeM skrev: tor 03 sep 2020, 09:47 Skivbromsar, framförallt med glidok har en viss släpning i sin design.
En dålig design alltså, det är detta jag försöker ändra på :-D Ogillar att bränna mer bränsle än nödvändigt..
"Don't try this at home!"
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1399854
gubbstrutt skrev: ons 02 sep 2020, 21:26 Jo jag undrar hur bromspedalen känns. Måste du pumpa ut kolven med pedalen något med fjäderbleket på?
Nix, det är precis som vanligt. Försöker bara få spelet mellan belägg och skiva som nu är ca 0.6 mm på insidan och 0.0 mm på utsidan att i stället bli 0.3 på insidan och 0.3 mm på utsidan genom att flytta okets viloläge.. Kolven och hydraulsystemet märker absolut ingen skillnad
Rocket science med andra ord :-D
#1399906
gubbstrutt skrev: tor 03 sep 2020, 21:45 Ok. Fjäderstål kan det funka tror det är tuffare o jobba med?
Jo men jag är ju ute efter att stålet ska deformeras, annars funkar inte självjusteringen :oops:
Ett alternativ är förstås att lägga till en justerskruv och sen komma ihåg att justera nä beläggen har slitits ner en bit
V70 motor till 850

Det blir att flytta allt inkl kabelhärvor och[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]

Centrera subframe

Hej Återmontering av subframe efter byte av[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller annat[…]