Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1359395
gubbstrutt skrev: ons 15 jan 2020, 10:03 @Erik Å, Har du alla mått på den där. Höjd bredd på 90 vinkeln samt samnma på urtagningen du filat längd tjocklek på skaftet?.
Duger det med måttsatta foton? :-D Urtaget missade jag att fota, det är ca 2mm djupt, radie 3mm.
Svårt att ta säkra mått på handsmide, det blir ju olika beroende på vilken ände man mäter på :P
Och som sagt, man måste glödga änden innan man smider 90-gradersbocken, annars får man sprickor i stålet!

Jag gjorde en förbättring i dag; böjde pinnen en aning, ca 40mm in från spetsen, och slipade dessutom fram- och baksidan plan så att pinnen (dia 8mm) fick ovalt tvärsnitt (ca 6mm). På så sätt blir det lättare att komma åt det inre belägget bak.. Märkligt nog så är det mycket mer utrymme mot fälgen vid den övre sprinten än den nedre, borde det inte vara symmetriskt? :oops:
Verktyget är stationerat i sidofacket under bagagerumsgolvet så kan man passa på att motionera bromsarna närhelst man står vid bilen och väntar på nåt/någon..

Det känns som om bilen rullar hysteriskt lätt ett par dagar efter att man tryckt tillbaka kolvarna. Sen går den "bara lätt" några veckor och efter det börjar allt bli som vanligt. I dag mätte jag upp lägre förbrukningssiffror än jag någonsin har sett, hurra :-D
VARNING! Kolvarna måste pumpas ut innan man kör iväg annars har man icke-fungerande bromssystem.
Och pumpa med flera korta slag (aldrig pedalen i golvet) så att inte huvudcylindern tar skada

F36A0725_DxO_PL_1920.jpg
F36A0725_DxO_PL_1920.jpg (363.16 KiB) Visad 688 gånger
F36A0730_DxO_800.jpg
F36A0730_DxO_800.jpg (98.79 KiB) Visad 688 gånger
F36A0733_DxO_800.jpg
F36A0733_DxO_800.jpg (88.39 KiB) Visad 688 gånger
F36A0740_DxO_800.jpg
F36A0740_DxO_800.jpg (58.29 KiB) Visad 688 gånger
#1359687
Tryckte tillbaka kolvarna innan jag åkte till Tåkern och Alvastra idag.. Nu var det ju ovanligt milt och jag åkte lugnt och välplanerat (maximalt med frirullning) på 50-70-80 väg.
Jag har inget minne att jag sett den här bilen gå på och under 0.65 vintertid någonsin förut, håller nåt på att gå sönder? :-)
#1361837
Skräp! Nu börjar inre kolven på bromsok vänster bak att gå trögt igen :bored:
Varför är det ALLTID just denna kolv som fastnar först? Oket på höger sida håller mer än dubbelt så länge innan det börjar bråka.
Nu är väl kanske vänster sida mer utsatt för saltstänk pga mötande trafik men den inre kolven är ju i någon mån skyddad mot stänk av bromsskivan..
#1361847
Hur är skicket på oken i sig då? Hur länge har de gått sedan renovering? När du börjar få rost mellan kolv och OK så är det ju tyvärr mest konstgjord andning med motionering innan felet kommer tillbaka. Om vänster ok är är halvtrasigt så är det inte så konstigt om symptomen uppkommer oftare på vänster än höger tänker jag.
#1361851
SubMarine skrev: fre 31 jan 2020, 18:04 Hur är skicket på oken i sig då? Hur länge har de gått sedan renovering?
Jag hade isär alla ok i somras och putsade upp dem och smorde enligt konstens alla regler. De har fungerat helt perfekt sen dess.
Men det är inte första gången vänster bak fastnar, jag har nog förbrukat typ 4 ok i den positionen sen bilen var ny. Tror motsatta sidan har förbrukat typ 2 st.. Så frågan kvarstår, varför dör de som sitter på vänster sida bak efter mindre än halva tiden jämfört med höger?
Nu tänker jag inte köpa fler ok, det är ingen stor grej att ta isär och renovera när man väl kommit på trixen.. Lite kladdigt bara :-)
#1362320
Erik Å skrev: sön 19 jan 2020, 10:02
gubbstrutt skrev: sön 19 jan 2020, 00:43 Har hittat rätt matrial i ett avlägset hörn i källaren. :-)
Berätta hur det går :-)
Jag utgick från ett maskrosjärn. Minns inte var jag köpte det, kan ha varit Bauhaus..

nyby.JPG
Jag hitta lite rostfritt i källaren. En liten 90 graders vinkel en 8mm pinne samt en tjockare homogen 25mm rundstav till handtaget. Fimpa av 90 vinkeln så det vart rätt bredd o höjd samt karvade ur spåret i mitten. Slipa av det till rätt form
tiga fast det på 8mms pinnen. Gänga upp ca 10 mm längd med gängor på pinnen. Samt motsvarande hål i 25mm rundstaven med en gängtapp. Slipa av lite på pinnen samt bockade den lite. Ser ur ganska likt ditt. Har ryckt i mina i hopbeckade ok det håller. Ska nog funka bra sen med nya ok.
Undra om jag ska polera upp det med? :laugh:

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]