Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plastblomman
#1359183
Hej!

Köpte mig en V70 2.5t -05 i förra veckan. Trevlig bil som verkade helt okej för ålder och mil.
Enligt tidigare ägare var den nyservad och allt skulle vara frid och fröjd. Minns inte hur oljenivån såg ut tyvärr.

På väg hem från jobbet idag så larmade den om låg oljenivå. Panik och magont direkt pga ett mindre trevlig bilägande en gång i tiden.
Under tiden jag väntade på ny olja av en polare så försökte jag titta från alla möjliga vinklar men såg tyvärr inget uppenbart läckage. Kommer hissa upp bilen på hiss i morgon för att byta lite smått jag upptäckte vid köpet.

Har dock bara skruvat ytterst lite och är lite vilse i det hela. Försökt att söka på forumet för att hitta något uppenbart ställe att kolla först men hittade inte rätt.

Finns det någon här som känner till någon packning som brukar ge sig? Var bör jag kolla?
av Solomon
#1359186
Jag förstår inte riktigt var din fråga handlar om. Kolla oljestickan mo det stämmer med larmen och fyll på om det behövs. Om det händer igen då ska du leta efter felet tror jag. Annars det är normalt tror jag.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1359199
Det är ganska vanligt att det läcker på kamrems- sidan. Det kan vara fler saker som orsakar läckage. Tex packbox vevaxel, vvt- enheter, packboxar kamaxlar. Så kolla där om du ser något läckage. Kolla också skicket på vevhus- ventilationen. Är den igensatt orkar inte packboxar hålla tätt, det trycker då ut olja.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Plastblomman
#1359220
drlecter skrev: tor 16 jan 2020, 08:02 Det är ganska vanligt att det läcker på kamrems- sidan. Det kan vara fler saker som orsakar läckage. Tex packbox vevaxel, vvt- enheter, packboxar kamaxlar. Så kolla där om du ser något läckage. Kolla också skicket på vevhus- ventilationen. Är den igensatt orkar inte packboxar hålla tätt, det trycker då ut olja.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Hann kika lite snabbt under lunchen nu och det ser ut som att det kommer från sidan där kamrem sitter. Om jag ser något uppenbart och behöver riva i det.. Ska man byta något annat för att förebygga kommande problem när man ändå har isär det?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1359296
Det kan vara svårt att se var det läcker. Speciellt om det är oljigt överallt. Men skulle det va så att det ser blött ut längst nere vid vevaxeln och torrt längre upp mot kamaxeldreven så kan man ju byta packbox vevaxel+ packbox/ o- ring oljepump. ( Oljepump sitter innanför packbox vevaxel). Och naturligtvis byta kamremmen eftersom den inte mår bra av olja på sig.
Är det oljigt överallt: byt ovanstående. Kolla glappet på vvt- enheterna. Är det större glapp än 1mm axiellt ska de bytas. Och byt även packboxar kamaxlar. För att byta vvt- enheter eller packboxarna innanför dessa behöver du kamaxel- tolk för att låsa fast kamaxlarna. Finns för human peng på Biltema.
Men som sagt.. inget av detta är någon idé att göra om du har en igensatt vevhusventilation. Då kommer du att blåsa de nya packboxarna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Plastblomman
#1359341
drlecter skrev: tor 16 jan 2020, 22:55 Det kan vara svårt att se var det läcker. Speciellt om det är oljigt överallt. Men skulle det va så att det ser blött ut längst nere vid vevaxeln och torrt längre upp mot kamaxeldreven så kan man ju byta packbox vevaxel+ packbox/ o- ring oljepump. ( Oljepump sitter innanför packbox vevaxel). Och naturligtvis byta kamremmen eftersom den inte mår bra av olja på sig.
Är det oljigt överallt: byt ovanstående. Kolla glappet på vvt- enheterna. Är det större glapp än 1mm axiellt ska de bytas. Och byt även packboxar kamaxlar. För att byta vvt- enheter eller packboxarna innanför dessa behöver du kamaxel- tolk för att låsa fast kamaxlarna. Finns för human peng på Biltema.
Men som sagt.. inget av detta är någon idé att göra om du har en igensatt vevhusventilation. Då kommer du att blåsa de nya packboxarna.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Och enda sättet att veta om den är igensatt är att skruva isär och kolla? Eller är det lika bra att byta ut den för att? Även om den inte är igensatt idag kanske den blir det i morgon liksom. Verkar dock vara ett stort jobb minst sagt så vore ju kul att slippa byta..

Kollar iaf oljenivån innan och efter varje körning just nu och det ser inte ut som att det försvinner stora mängder om ens något.

Skruvar med dämpningen i fram (känt fel vid köp) ikväll och tänkte kika mer noggrant efter läckage.
Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
av drlecter
#1359389
Vevhusventilationen kollar du enkelt! Kör motorn driftsvarm. Låt motorn stå och gå på tomgång. Dra upp oljestickan. Har du undertryck fungerar den som tänkt. Det ska alltså suga där. Inte blåsa. Det kan vara enklare att se om man trär en ballong över. Ballongen ska sugas ihop om det är riktigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Plastblomman
#1359467
drlecter skrev: fre 17 jan 2020, 16:54 Vevhusventilationen kollar du enkelt! Kör motorn driftsvarm. Låt motorn stå och gå på tomgång. Dra upp oljestickan. Har du undertryck fungerar den som tänkt. Det ska alltså suga där. Inte blåsa. Det kan vara enklare att se om man trär en ballong över. Ballongen ska sugas ihop om det är riktigt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Kollade underifrån igår och mycket riktigt så har jag ett läckage på höger sida av motorn.. Såg ut att vara mycket men förmodar att det ser värre ut än det är eftersom det aldrig droppat ut på gatan vad jag sett. Har väl troligtvis pågått en längre tid och jag missade det under inspektionen vid köpet.

Provar med en ballong ikväll. Om det skapas ett vakuum så är det bara att leta på höger sida efter någon packning och ev byta kamrem beroende på hur denna ser ut?

Om ballongen blåses upp, finns det något mer än packningar som kan ta streck av en igensatt vevhusventilation?
av MickeM
#1359469
Du får konstiga avgassvärden av tät ventilation, och i lite värre fall kan packboxar pressas ur. Då läcker det olja å det vådligaste. =okörbar.
Det är inte något man kan strunta i.

Tät vevhusventilation är vanligt på turbo. Man bör byta och rengöra i förebyggande. Det gör få, för det är lite drygt eller kostar en slant på verkstad. Oftast lägger främst yngre ägare pengar på fälgar i stället. Jag var väl lite sådan själv då...

Men "vanligt" oljeläckage vid vevaxeln eller kamaxeln kommer med mil och tid också. Min egen svettas lite vid vevaxeln, så det står på min todo tillsammans med kamrem till sommaren. Det jobbet borde inte vara alldeles svindyrt på verkstad. Vevhusventilationen tar lite tid, och tid är pengar på verkstad.

Men!
Läcker det så oljan försvinner relativt fort så får du droppar/pöl under bilen.

Olje"svett" ger högst försumbar förbrukning och kanske inte tränger omedelbar åtgärd.
En hålla-ögonen-på grej.

Annars försvinner oljan via avgaserna, och då kan det vara ventilationen, dålig turbo, dåliga ventiltätningar eller sliten motor.

Det kan också vara normal oljeförbrukning, och länge sedan den servades med olja och filter...
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]