Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pingo
#1359306
Jag skulle vilja veta vad den STORA pumpen under bilen ska ge för tryck när den matar Kjetronic. Systemtrycket ska ligga på 4,7 bar och spridare 3,3 bar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359313
Det sitter en lite kraftigare pump på modeller med K-Jetroninc (6,5 kg) än på dom med LH-Jetronic (3 kg), men trycket bestämms av tryckregulatorn. Jag har en ytterligare kraftigare pump på min 745-a (kör på etanol), men den är lite större i diametern och passar inte utan lite ombyggnad i hållaren under bilen. Det är Biltemas version av Bosch "044" pump som ofta används till trimmade och/eller större motorer. Denna pump ska tåla att kontinuerligt köras med 5 kg tryck (200 l/min). Max tryck 8 kg
Jag körde med omkring 6 kg med original LH pump ett tag, men den började föra oväsen (c:a 41000 mil) så jag bytte till ovan nämda (suttit där omkring 6000 mil)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359464
Som sagt, det är regulatorn som bestämmer trycket i systemet inte pumpen. Den ska dock (orka med) det tryck som krävs, överskottet går tillbaka till tank. Har man för kraftig pump kan värme i cirkulationen av bränslet (bildas i regulatorn) värma upp bensinen.
Ett exempel på det inträffade för många år sedan i rally (VM?). En deltagare fick bytt en trasig bränslepump och fick efter några timmar problem med varmt bränsle. Dom fick slå sönder bilen för att få in fartvinden i bilen så det kylde tanken. Nu är ju detta ett extremfall, men de visar vad en "för" kraftig pump kan "ställa till".
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]