Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Micke244
#1359226
Hur känslig är det med tempgivare'n på en b230f -91? Har sett att det finns 2 olika givare en -07 88(blå) och en 08-88(svart). Det satt en svart givare på bilen när jag bytte så fick jag en blå. Har det någon betydelse??
av Rådlös
#1359231
Den ena givaren är till instrumentpanelen. Den har inget att göra med motorn och styrdatorn.
Den andra givaren är till motorn och styrdatorn som måste få rätt värde för inställningar på ett flertal områden ,rätt bränsleblandning, rätt blandning för att hålla Lambda 1 och liknande.
Det är alltså viktigt att du har rätt givare till rätt "mottagare".
Jag vet inte vilken som är vilken, men det finns andra här på forumet som vet det t.o.m. i sömnen.
av drizz29
#1359238
vet bara hur det är på 740 fram till semestern blå efter semestern 88 svart det är olika givare jag har b230f fast 740 olika tändsystem
blanda inte in den andra tempgivaren
jag köpte en ny själv å bilen blev knäpp skulle ha blå fick svart
litade på el o diesel i skellefteå skulle inte göra det
bytte till en blå å den startade bättre
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359293
System LH2.2 (blå givare) sitter till och med -88 års modell (tillverkade fram till semestern 1988). System LH2.4 (svart givare) sitter från och med -89 års modell. Men sedan "krånglar det till sig", för på grund av dom nya reglerna för avgasrening som träder i kraft 1989-01-01 så säjs dom bilar som tillverkas efter semestern 1988 som årsmodell -88B. Krångligt?? Nejdå det är ju Sverige. För att krångla till det ytterligare så presenterades i april 1988 Volvo 740 GLT med den nya 16 V motorn. Den hade "det nya" LH2.4 systemet, men det är årsmodell -88...... :x Det var ungefär likadant 1976 när dom då nya reglerna för avgasrening infördes. I flera år efter såldes det bilar med "fel" årsmodell, eller som t.ex Saab 96 som såldes med "dispans" från gällande regler ända till 1980.
Enklast är att kolla var Lambdasonden sitter, LH2.2 har Lambdasonden i grenröret (i motorrummet). LH2.4 har Lambdasonden monterad i katalysatorn (under bilen)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1359457
Blå givare har ett motstånd (till bränsleboxen) och "plus och minus" i kontaktstycket. Svart givare har två motstånd (ett till bränsle och ett till tänd boxen) och har "två plus" i kontaktstycket och minus i höljet (mot topplocket).
Dom är alltså totalt olika byggda invändigt men har likadana kontaker. Som ytterliggare förvirring finns det ytterligare en kontakt som inte (normalt) används och hänger under/i bakkant på topplocket (inte alla motorer). Det kan alltså finnas tre st lika kontakter på ungefär samma ställe. En som inte anväds, en till knacksensorn och en som då är till tempgivaren för motorstyrningen. Dessa har små flata stift till skillnad mot tempgivaren för motortemperaturen som har större runda stift
av Micke244
#1360186
Nu funkar det som det ska när jag fick rätt färg på givaren. Nu startar de och går som en klocka igen. Tack för hjälp/svaren

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]