Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358987
måste ju va nån form av rekord, under 2k mil på 3år...........han kanske har fler bilar el motorcyckel el nåt, låte rju otänkbart att han köper en T8a för en halv miljon och kör 600mil per år, men vad vet jag
#1358992
Lockis skrev: tis 14 jan 2020, 20:22
Ok67 skrev:
SundanceKid skrev: tis 14 jan 2020, 19:44 Jag har gjort så sjukt bra affärer med V90 till V90 så jag kan knappt tro det är sant själv.
Får tillbaka mer än 80% efter 3 år. Och ändå typ 20% rabatt på nya T8:an och sen kommer bonus på runt 20000:-
Så jag förstår att de måste ha höga priser
Hur långt hade den bilen gått?

Man blir ju nästan sugen på att köpa en själv! Kör ca 3500 mil om året. Om man kan köpa en ny V90 för 309 000 kr och sälja den för drygt 200 000 kr om tre år och 10 500 mil så blir värdeminskningen per månad ca 3000 kr.

Kan inte finnas någon annan bil i klassen som slår det?
Tror han i en annan tråd skrev att bilen gått under 2000 mil dem 3 åren. Så en bil som mestadels gått små sträckor under 3 år, tack men nej tack...
Personligen skulle jag inte vara så rädd för det. Visst, korta sträckor sliter mer på motorn. Men det är sällan motorn som dödar en modern bil.

Min gissning är att V90 i huvudsak kommer att skrotas p.g.a. dyra elektriska fel. Beroende på hur kinkig besiktningen är såklart. Men förmodligen kräver de att autobroms, pilot-assist, blis osv. Ska funka om det fanns från början.

Varken ABS eller antisladd får ju vara ur funktion på äldre bilar. Däremot är det ok med bilar utan dessa funktioner från början.
#1359004
Ok67 skrev:Min gissning är att V90 i huvudsak kommer att skrotas p.g.a. dyra elektriska fel. Beroende på hur kinkig besiktningen är såklart. Men förmodligen kräver de att autobroms, pilot-assist, blis osv. Ska funka om det fanns från början.
Pilot Assist kommer nog aldrig vara ett krav för att gå igenom besiktning. Det är ju i princip bara farthållare och det har dem inget krav på att den ska vara fungerande idag. Eller?
#1359020
Ok67 skrev:
Lockis skrev: tis 14 jan 2020, 20:22
Ok67 skrev: Hur långt hade den bilen gått?

Man blir ju nästan sugen på att köpa en själv! Kör ca 3500 mil om året. Om man kan köpa en ny V90 för 309 000 kr och sälja den för drygt 200 000 kr om tre år och 10 500 mil så blir värdeminskningen per månad ca 3000 kr.

Kan inte finnas någon annan bil i klassen som slår det?
Tror han i en annan tråd skrev att bilen gått under 2000 mil dem 3 åren. Så en bil som mestadels gått små sträckor under 3 år, tack men nej tack...
Personligen skulle jag inte vara så rädd för det. Visst, korta sträckor sliter mer på motorn. Men det är sällan motorn som dödar en modern bil.

Min gissning är att V90 i huvudsak kommer att skrotas p.g.a. dyra elektriska fel. Beroende på hur kinkig besiktningen är såklart. Men förmodligen kräver de att autobroms, pilot-assist, blis osv. Ska funka om det fanns från början.

Varken ABS eller antisladd får ju vara ur funktion på äldre bilar. Däremot är det ok med bilar utan dessa funktioner från början.
Så sa folk för 20år sedan också då canbus introducerades.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1359025
Kommer nog landa på runt 2000 mil på 3 år. Japp jag har flera andra bilar som går också. Inga speciellt korta sträckor.
T8:an kommer antagligen också gå 2000 mil på 3 år.
En ganska fullutrustad R-design under 2000 mil är lättsåld sa bilhandlarn så han höjde liksom inbytespriset utan att jag behövde nämna det. Priset på den nya fullutrustade V90 T8:a r-designen va redan satt så det va inte så att han tog igen det där.
Tror iofs jag har den mest välvårdade V90:in på forumet. Har inte ett endaste litet stenskott ens. Bara finkört den nån gång ibland!
#1359033
Lockis skrev: tis 14 jan 2020, 22:05
Ok67 skrev:Min gissning är att V90 i huvudsak kommer att skrotas p.g.a. dyra elektriska fel. Beroende på hur kinkig besiktningen är såklart. Men förmodligen kräver de att autobroms, pilot-assist, blis osv. Ska funka om det fanns från början.
Pilot Assist kommer nog aldrig vara ett krav för att gå igenom besiktning. Det är ju i princip bara farthållare och det har dem inget krav på att den ska vara fungerande idag. Eller?
Det hjälper väl även till att hålla bilen inom körfältet? Helt klart en säkerhetsfunktion i så fall.

Återstår att se hur de kommer att tolka saken. Men idag gäller ju att allt som påverkar säkerhet eller avgasrening måste fungera.
#1359034
Derank skrev: ons 15 jan 2020, 05:47
Ok67 skrev:
Lockis skrev: tis 14 jan 2020, 20:22

Tror han i en annan tråd skrev att bilen gått under 2000 mil dem 3 åren. Så en bil som mestadels gått små sträckor under 3 år, tack men nej tack...
Personligen skulle jag inte vara så rädd för det. Visst, korta sträckor sliter mer på motorn. Men det är sällan motorn som dödar en modern bil.

Min gissning är att V90 i huvudsak kommer att skrotas p.g.a. dyra elektriska fel. Beroende på hur kinkig besiktningen är såklart. Men förmodligen kräver de att autobroms, pilot-assist, blis osv. Ska funka om det fanns från början.

Varken ABS eller antisladd får ju vara ur funktion på äldre bilar. Däremot är det ok med bilar utan dessa funktioner från början.
Så sa folk för 20år sedan också då canbus introducerades.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Ja och det händer ju också. Min kompis sålde sin Chrysler Voyager på export p.g.a. trasig ABS. En ny styrenhet gick på 15000 kr och bilen var värd kanske 5000 kr i obesiktat skick och med många mil.

I Baltikum bryr de sig tydligen inte om den saken.
#1359304
Ytterligare en orsak är den svaga kronan. Många bilar skickas utomlands då de är så billiga i Sverige nu. Snackade med en Audiförsäljare, han sa det var förmånligt att sälja. Ftg tog fyllda lastbilar, till samma utpris som de har i annonser, ingen sån där selectgaranti (Audi approved), inga vinterhjul, ingen prutning .

Tack Ingves :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]