Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1358849
När man först släppte CC versionen förvånades jag över (i mitt tycke) att ljudet och komforten var sämre an den vanliga V40 , men tydligen så är fjädrarna hårdare och det gav utslag direkt.
Nu har vi haft en hel hög med V40 genom åren och klart konstatera att däcken och storleken gör stora skillnader. 17" och vettigt gummi är OK, större bör man inte ha.
Någon supertyst bil är det inte, men den är i klassen helt klart en av de bättre.

/Thomas
#1358850
Malmstroem skrev:Jag hoppas du blir nöjd.

Jag är förvånansvärt nöjd med vår V40. Jag trodde att vi skulle köra mindre än 1000 mil om året med den när den köptes i maj 2019. Den har redan gått mer än 1200 mil, och jag väljer oftast den när jag kör ensam. Den är mindre och smidigare än XC90, och jag sitter bra i stolarna. Naturligtvis är XC90 en trevligare bil, men ibland är den lite stor. Däremot skulle jag inte gärna sitta bakom mig själv i V40:n. :-)
Ja denna ska bli spännande att få hem. Testade vändradien och den var mer än godkänd kan man ju säga. Buller fanns men inte mer än att det gick att leva med. Det var sprillans nya 16 tummare på både sommar och vinterdäck. Någon jag blev fundersam över nu när jag kom hem är att det stod ”dynamiskt chassi” i annonsen.

Vad betyder detta? Jag såg ingen knapp för att ändra fjädringens hårdhet, inte vad jag lade märke till i alla fall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358857
Dynamiskt chassi är det "hårdare" chassit som ska ge mer "körglädje". Det finns ingen möjlighet att justera chassit på V40, så du kommer inte att hitta någon knapp.

Ingen jättestor skillnad i mitt tycke. Jag behöver i alla fall köra bilarna efter varandra för att känna skillnad. Så vitt jag kan se har jag standardchassit i min, och med min körstil behöver jag inte hårdare.
#1358863
Malmstroem skrev:Dynamiskt chassi är det "hårdare" chassit som ska ge mer "körglädje". Det finns ingen möjlighet att justera chassit på V40, så du kommer inte att hitta någon knapp.

Ingen jättestor skillnad i mitt tycke. Jag behöver i alla fall köra bilarna efter varandra för att känna skillnad. Så vitt jag kan se har jag standardchassit i min, och med min körstil behöver jag inte hårdare.
Jaha. Okej bra då har jag koll på läget. Tack så hjärtligt. Upplevde inte bilen som stötig på något vis så då är jag nöjd.

Jag blev positiv till denna bil. Trodde den skulle vara klumpigare att köra.



Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358865
Jag är som sagt var själv förvånad över att jag villigt går från att köra en fullutrustad XC90 D5 till en V40 Momentum för mindre än halva nypriset.

Utan tvivel saknar jag en del saker. T.ex. att jag inte har nyckellöst startsystem i V40:n. Jag vet inte hur många gånger jag fått gå och hämta nyckeln i bilen. (närmare 10 år i bilar med nyckellöst start ger sina spår). På långkörning är också Pilot Assist verkligt trevligt. Och så var det den uppvärmda ratten som inte ens går att få i V40.

Men det är också rätt stor prisskillnad.
#1358868
Ja man ska ej underskatta en en liten bil. Denna kan säkert bli en liten favoritbil.

Vi har nyckelfri start på vår V60 också, det var något jag önskade på vår andrabil. Vilket denna har.
Ja. Rattvärme.. jag förstår inte varför det inte är standard och heller inte vad det är som har gjort att detta inte kom på 80-talet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1358898
Malmstroem skrev: tis 14 jan 2020, 10:18 Jag är som sagt var själv förvånad över att jag villigt går från att köra en fullutrustad XC90 D5 till en V40 Momentum för mindre än halva nypriset.

Utan tvivel saknar jag en del saker. T.ex. att jag inte har nyckellöst startsystem i V40:n. Jag vet inte hur många gånger jag fått gå och hämta nyckeln i bilen. (närmare 10 år i bilar med nyckellöst start ger sina spår). På långkörning är också Pilot Assist verkligt trevligt. Och så var det den uppvärmda ratten som inte ens går att få i V40.

Men det är också rätt stor prisskillnad.
Min chef kör en fullutrustad XC90. Det som förvånar är att det förvisso är en stor bil. Men komfortmässigt känns det inte som ett sånt steg upp att den försvarar dubbla priset mot en v40.

Det jag saknar mest med med V40 är för övrigt just uppvärmda ratten. Keyless har jag och det är nog den "lyx" jag tog när jag konfigurerade bilen som jag idag värderar högt.

Jag tog beslutet att behålla den iaf 3 år till innan det blir byte. Efter faceliften (17--) och nya assistanssystemen så är det en modern bil som håller ett tag tills det blir dags för elbil.
Framförallt låga driftkostnader med billigt serviceavtal och bra andrahandsvärde känns ju bra.
#1358907
Grattis! Hoppas ni blir nöjda med gocarten!
Vi saknar den ibland iaf. :)
#1358911
Vi har kvar XC90:n. Den är outstanding när hela familjen ska upp till fjällen och åka skidor. V40:n är full redan efter fyra personer och två hundar satt sig i den. För mig är det det som fick mig att byta ut förra XC70:n mot en XC90. Det rymms mer bagage och fyra fullvuxna åker bra i den. Komfortmässigt och storleksmässigt räcker den till för oss. Jag tittade även på Mercedes GLS och LandCruiser 200 -- men där blir ägandekostnaden ännu högre.

Nu är vi inte alltid fyra i bilen, och när jag åker ensam väljer jag oftast V40:n. Jag är som sagt var positivt överraskad och lite förvånad över att jag aktivt väljer V40 framför XC90 när bägge står på garageuppfarten.
#1358982
Jag valde ofta min V40CC D2 istället för min XC60 T6 AWD jag hade samtidigt. Dom var helt enkelt bra på olika saker, det är ju det bästa med två så olika bilar, det faller sig lite självklart vilken man väljer att ta just vid det ena eller andra tillfället.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen