Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1358556
En polare har problem med att kopplingen inte frikopplar helt vilket gör att bilen är svår att växla med. Backen är nästan omöjlig att få i när motorn är igång.
Jag har inte själv sett eller kört bilen utan bara fått detta förklarat för mig över telefon.

I alla fall så har han snackar med en "billig" verkstad i stan och dom har provkört bilen.
Alltså bara provkört, vilken var aldrig på lift eller liknande.
Deras diagnos lyder:
"köp ett nytt svänghjul så byter vi det. Kopplingen är ganska sliten men håller ett tag till"

Jag har aldrig hört att man byter svänghjul på en "vanlig" bil. Har kanske hört något om det i trimmnings-försök eller liknande.
Vad e det som går sönder på ett svänghjul eller som gör att det behöver bytas?
Hur troligt är det att ställa en sån diagnos utan att bilen undersöks?
Låter detta rimligt?
Ett nytt svänghjul kostar mellan 5000-9000kr så en chansning är inte jätte-intressant.

Vilken är en Kia Ceed, typ -08 eller där omkring.



Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Cotag
#1358557
Kanhända att det sitter ett dubbelmasssvänghjul på Kian, googla Dual Mass Flywheel och titta på ett tube-klipp så blir du nog klok på funktionen, det är till får att ta upp vibrationer/svängningar från motorn. Brukar skramla/vibrera om det håller på att ge upp.
Att kopplingen tar långt ner brukar inte vara direkt synonymt med att DMF gett upp.

Skramlar det om bilen när motorn är igång? Slutar det när man trycker ner kopplingen?
Vet inte om det är hydraulisk eller mekanisk kraftöverföring på en Kia, men har ägaren kollat så det är vätska på om det nu är hydraulisk?
av malajo
#1358560
Ägaren har tyvärr tummen mitt i handen och vet nog inte ens vad skillnaden är på hydraulisk/mekanisk funktion.

Verkar som det är ett sånt dubbel-masse-hjul i alla fall ja.

Skrammel har han inte sagt något om men det kan nog finnas ändå.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1358669
malajo skrev:Jag har aldrig hört att man byter svänghjul på en "vanlig" bil. Har kanske hört något om det i trimmnings-försök eller liknande.
Enkelmasse svänghjul går i stort sett aldrig sönder av normalt slitage. Dubbelmassehjul däremot kan allt gå sönder. Det beror mycket på hur bilen har körts osv. T ex så brukar överdrivna kopplingsslir kunna sabba dubblemassesvänghjulen i längden. Dubbelmassehjul ska alltid kontrolleras och mätas i samband med t ex kopplingsbyte, och bytas om det tros kunna behövas innan nästa kopplingsbyte.
När dom går sönder så brukar det dock i regel skrammla rätt rejält om bilen. Brukar också kunna ge en rätt "huggig" växling i övergången mellan fri- och påkoppling(ibland med ett fint metalliskt "klang" som bonus).
Svänghjul som gjort det svårväxlat(t ex att bilen inte frikopplar helt), om bilen i övrigt gått bra, har jag dock aldrig stött på.

Nu vet jag inte exakt hur drivlinan på en sketen kia ser ut, men det kan vara så att lamellen kärvar på ingående axel, vilket gör att den inte glider tillbaka som den ska. Vissa volvo har detta (ålders)problem, bl.a. 850 och x70. Min egen har en "släng" av det, ibland får man dubbeltrampa innan den frikopplar ordendligt vid stillastående(främst när man ska i med backen eller 1an).
En närmare förklaring, det som händer är alltså att lamellen inte glider ifrån svänghjulet helt, vilket gör att ingående axel fortsätter snurra och inte stanna som den ska. Detta gör det väldigt svårväxlat, ungefär som att växla utan koppling öht(dock i betydligt mildare grad).

I vilket fall lär växellådan ner, och koppling och svänghjul frigöras. Det jobbet kommer man inte undan, och då ser man rätt snabbt exakt vart felet ligger.
av MickeM
#1359426
Som "Lucif3r" säger, med tillägget att det kan vara hydrualiken också.
Tex huvudcylinder som är enklare att byta.

Säkerställ också att det inte bara är för lite vätska i koppen. Lys noga med ficklampa på koppen för att se så invändiga facket för kopplingen har vätska kvar. Behållaren måste fyllas innan det fyller över i kopplingens del. Detta för att en läckande koppling inte ska kunna dränera så man förlorar bromsen.

Alla modernare dieselmotorer har dubbemassesvänghjul. Att kopplingen inte frikopplar är INTE typiska symptomet på dåligt svänghjul.
Dom beskriver Lucif3r ovan.
Bensinmotorerna, speciellt ej europeiska, har inte alltid detta svänghjul. Vår Toyota Rav4 bensin från 2013 har det INTE tex, men det har däremot våran V70 bensin från 2005.

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]