- fre 10 jan 2020, 11:40
#1358176
Jag köpte min bil ny i januari 2018 och vad jag förstår har nu nybilsgarantin gått ut på den. Jag upptäckte ganska tidigt, under vintern/våren 2018, att bilen hade problem med P-sensorerna fram och bak (beskrivs i denna tråd: viewtopic.php?f=79&t=153442), vilket jag anmälde till Bilia där jag köpte bilen. Bilen har sedan dess varit inne ett par gånger utöver ordinarie service enligt serviceboken för just detta fel, och vid samtliga ordinarie servicetillfällen har jag också bett dem åtgärda detta fel. Jag har tydligt och skriftligt påpekat att jag anser att detta är ett för mig allvarligt/signifikant fel som jag vill ha åtgärdat på garantin. Min PST har försökt, men mest genom att uppgradera bilens mjukvara. På senaste servicen nu innan jul byttes någon hårdvarumodul ut, men felet kvarstår (vilket jag också påpekade skriftligt och innan garantin gick ut).
Min fråga är väl i princip vad som gäller rent juridiskt för detta nu när nybilsgarantin har löpt ut. Får jag bekosta alla felsökningar/reparationer kopplat till detta fel själv nu? Eller har Volvo fortfarande ett ansvar eftersom jag påtalade felet under garantitiden och de faktiskt ännu inte har lyckats åtgärda det?
Min fråga är väl i princip vad som gäller rent juridiskt för detta nu när nybilsgarantin har löpt ut. Får jag bekosta alla felsökningar/reparationer kopplat till detta fel själv nu? Eller har Volvo fortfarande ett ansvar eftersom jag påtalade felet under garantitiden och de faktiskt ännu inte har lyckats åtgärda det?
Volvo V90 Cross Country Plus T5 AWD Business Advantage MY2018
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se