Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nikeman
#1357921
Hej!
V90CC som säljs idag är ju MY20 och vecka 20(21?) börjar ju tillverkningen av MY21 och då med en facelift. Lite småuppdateringar lär ska se främst vad gäller motorerna som blir B4 och B5 istället samt smågrejor såsom växelväljare, något med lamporna och lite mer smågrejor.

Jag har några tankar kring detta. Om man vill beställa en bil idag. Nu. Är det då värt att vänta så istället för att få prod v 15-16 nånstans istället vänta 5 veckor extra till faceliften?

B4 ska väl t.ex. dra mindre bränsle än D4...? Billigare i skatt? Bättre köp inför framtidens "fossil-hat"?

Helt ärligt: Ni som åker V90CC D4 AWD Aut - Vad drar era bilar i bränsle? Demobilen häromdagen stod 0.84 på mätaren och det känns lite mycket...?!
av AndS
#1357931
Beror helt på dina körförhållanden. Att jag rullar mina mil mellan 0,55-0,65 säger dig inget, andra körförhållande och annan körstil kanske lite mindre eller mycket mera.
Men bränslekostnader bortser jag från vid bilbyten då jag oftast inte rullar mera än runt 2500mil/år.
av Neno
#1357941
Start/stopp systemet skall tydligen vara lite smidigare på hybridbilar.
Jag själv gillar inte stopp start på automat, jag tycker motorn inte startar så snabbt som jag vill när jag vill dra iväg i en korsning, med en hybrid så börjar bilen rulla med startmotorn.
Säger jag utan att ha provkört, det är vad jag har läst i tidningarna. Vet ej om det är så på volvo, men om du provkör en xc60 B4 så vet du.
Användarvisningsbild
av V9097
#1357945
Min V90 CC D4 AWD drar 0,68 enligt färddatorn. Som bäst har jag kommit ner till 0,6 uppmätt vid tankning, och som sämst varit uppe i 0,72. Jag kör mycket motorväg och mycket trafikled runt storstockholm. Sällan stadstrafik, men det förekommer.

Köpa nu eller sen beror nog till stor del på vad för erbjudandedu kan få just nu. Sen föredrar jag nuvarande växelväljaren. Som någon annan skrev, provkör en XC60 B4 och se vad du tycker.
#1357958
SundanceKid skrev:Mildhybriderna gör ingen skillnad. Varken miljöbil eller billigare skatt eller mindre förbrukning.
Fast skatten blir ju helt klart billigare med B4 AWD vs D4 AWD. Volvo lägger ju inte ner pengar och resurser på ett mildhybridsystem utan att det gör någon skillnad. De har ett EU-krav på sig att sänka medelförbrukningen (som beräknas på WLTP numera) per bil för att inte riskera böter.

Räkneexempel:
XC60 D4 AWD har en blandad WLTP-förbrukning på 181 g/km,
medans en XC60 B4 AWD har en blandad WLTP-förbrukning på 167 g/km.

Nu finns ju inte XC60 D4 AWD som MY20 längre, men om den skulle finnas och de nya skattereglerna som beräknas på WLTP nu efter årsskiftet används så blir skillnaden i skatt följande:
XC60 D4 AWD årsskatt blir 11 134 kr under de första tre åren. Efter år tre blir årsskatten 4 597 kr.
XC60 B4 AWD årsskatt blir 9 446 kr under de första tre åren. Efter år tre blir årsskatten 4 099 kr.

Det skiljer alltså 1 688 kr‬ per år i skatt mellan D4 AWD och B4 AWD första tre åren, sedan 498 kr per år, så räkna med ungefär samma besparing per år på en V90CC D4 vs B4 i skatt per år.
Sen om den verkliga förbrukningen skiljer vetikatten, det skulle vara om man kör mycket stadskörning isåfall eftersom mildhybridsystemet stöttar motorn vid start. Du också en motoreffekt på enorma 7 extra hk i B4 :-D
#1357990
Neno skrev: tor 09 jan 2020, 07:24 Start/stopp systemet skall tydligen vara lite smidigare på hybridbilar.
Jag själv gillar inte stopp start på automat, jag tycker motorn inte startar så snabbt som jag vill när jag vill dra iväg i en korsning, med en hybrid så börjar bilen rulla med startmotorn.
Säger jag utan att ha provkört, det är vad jag har läst i tidningarna. Vet ej om det är så på volvo, men om du provkör en xc60 B4 så vet du.
Jag körde en Mercedes C200 mildhybrid på semestern. Den var otroligt responsiv när man ville komma iväg från stillastående jämfört med min V90 CC. Jag vet att jämförelsen haltar en del men jag hoppas att en V90 CC B5 (bensin) blir mer responsiv än en T5a.
#1358010
Diesel kan du köra förnybart på.
Bensin drar nästan alltid mer än diesel.
Mildhybrid kan ge mycket eller typ ingen effekt, beroende på.
Vår V90 D4 AWD har som lägst, långfärd med pack och folk, gått på 0,49.
Snitt på 2,5 år, inklusive parkeringsvärmare, 0,67.

Samma körmönster med Mazda 6, bensin, manuell, elektrisk värmare, 155 hk tror jag det var : Runt 0,77 (har inte exakta siffrorna i huvudet).
#1358014
Xanthopteryx skrev:Diesel kan du köra förnybart på.
Bensin drar nästan alltid mer än diesel.
Mildhybrid kan ge mycket eller typ ingen effekt, beroende på.
Vår V90 D4 AWD har som lägst, långfärd med pack och folk, gått på 0,49.
Snitt på 2,5 år, inklusive parkeringsvärmare, 0,67.

Samma körmönster med Mazda 6, bensin, manuell, elektrisk värmare, 155 hk tror jag det var : Runt 0,77 (har inte exakta siffrorna i huvudet).
Dieselmotorn är mer effektiv än motsvarande bensinmotor, men man får inte glömma bort att diesel också har högre energiinnehåll per liter.
0,67 liter diesel per mil motsvarar ungefär 0,72 liter bensin per mil. Egentligen borde man jämföra gram CO2/kilometer, eller ännu hellre kWh/kilometer
#1358017
Skulle lätt vänta för att få en årsmodell nyare. Har dom uppdaterat dom adaptiva ledlamporna än (mer ljus åt sidorna vid möte)?

B4/5 är det bensinare? Är övertygad att en erfaren chaufför kan köra snålare med en ren diesel än en bensin mildhybrid.

Diesel mildhybrid eller diesel icke hybrid tror jag inte gör stor skillnad i förbrukning för någon som kan köra planerat och har god framförhållning. Men för nya bilar är det bara att acceptera systemen. Dom måste vara på bilarna.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]