...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1357316
Det korkade är ju att även om det är skyltat t.ex att båda filerna går till höger (som i exemplet nedan) så åker man på skuld om man ligger i vänsterfil och ska höger och nån skiter i skyltning/vägmålning och kör vidare i högerfilen. Jag tar ofta vänsterfilen här för att köra höger då jag ska vänster i nästa rondell samt att det är mindre kö. Men är väldigt uppmärksam på de till höger när jag kör ut.
https://goo.gl/maps/9b2tXiFM99MbiAGF8
Användarvisningsbild
av vetten
#1357342
Jag blinkar alltid vänster när jag ska rakt genom en cirkulationsplats om jag ligger i högerfilen vilket jag oftast tycker är bäst när jag ska rakt fram blinkar naturligtvis höger när jag ska ut sen tycker att det blir tydligt nog för vänsterkörarna, däremot så kör jag vänsterfil om jag ska längre genom men byter till högerfil innan jag ska ut ungefär mitt för på/innfarten före, så har jag fått lära mej när jag tog körkort och fick höra att det rätta av en körskolelärare när en av mina söner tog lappen för några år sen. Den enda skilnaden från när jag tog lappen 1967 är ju att nu behöver man inte blinka vänster in i rondellen vilket man skulle göra på den tiden. Har aldrig varit några problem med detta tills det blev rondellhysteri för några år sen utan förr så kunde folk köra rätt och tog framförallt mycket större hänsyn till varandra i trafiken nu verkar det bara vara "Jag först" som gäller bara gasa och köra och att låta bli blinkersspaken, tycker det ofta känns som att ju nyare och finare bil ju hänsynslösare förare.
Användarvisningsbild
av joel80
#1357349
I vissa cirkulationsplatser är det inte så bra om du byter till höger fil innan du kör ur. Alltså de där det är skyltat att båda filerna går åt "samma" håll. Där är det tänkt att man för bästa flöde kör ut från vänster körfält till vänster fil. Men det har du nog koll på.... I den jag länkar gör vissa lite fel när de kommer från andra hållet. Där är både höger och vänster fil skyltade för att gå till vänster, så de som ligger i vänsterfil i cirkulationsplatsen ska ut i vänsterfil efter. Det smäller lite då och då i den utfarten då de som ligger i vänsterfilen inte fattat att även de i högerfilen ska ut vid samma utfart.
#1357379
Det blir rätt spännande i rondeller där det är tvåfiligt före rondellen, två igenom och två efter.
I vänsterfilen ligger de som ska rakt fram och har väldigt bråttom. I högerfilen ligger de som ska rakt fram och har lite mindre bråttom. Plus de som tänker svänga vänster, givetvis utan att blinka eller på något sätt visa sin avsikt...
Förr var ju allt så genomtänkt och välplanerat här i Sverige, hur har det kunnat bli så här? :-D
#1357389
Erik Å skrev: Förr var ju allt så genomtänkt och välplanerat här i Sverige, hur har det kunnat bli så här? :-D
Ja det var alltid bättre förr ;-) Minns när man skulle ta körkort för lätt mc, skulle innan uppkörningen cykla till en träning och tänkte att jag kan ju trafikreglerna nu: Så jag men följde de och hade kunnat bli påkörd mer än en gång dit om jag inte bromsat eller väjt och anpassat för ett fordon som inte hade koll ;-)
#1357441
låter ungefär samma som här då
mot kungälv så ser skyltarna ut så här c:a 100 m från cirkulationen
klv.JPG
klv.JPG (58.17 KiB) Visad 835 gånger
åt andra hållet mot bohus ser det ut så här Bild
klart som korvspad var man ska ligga någonstans, det underliga är att denna skylt är placerad c:a 600m! före cirkulationen. så kanske man glömt var man skulle vara någonstans?
Bilagor
bhs.JPG
bhs.JPG (30.2 KiB) Visad 835 gånger
#1357482
Larslars skrev: mån 06 jan 2020, 19:41 låter ungefär samma som här då
mot kungälv så ser skyltarna ut så här c:a 100 m från cirkulationenklv.JPG
åt andra hållet mot bohus ser det ut så här Bild
klart som korvspad var man ska ligga någonstans, det underliga är att denna skylt är placerad c:a 600m! före cirkulationen. så kanske man glömt var man skulle vara någonstans?
Skyltarna och vägmarkeringar är bara rekommendationer, dom är inte tvingande. Så oavsett vad det står på skylten eller pilarna i backen, så får man köra hur man vill.
  • 1
  • 491
  • 492
  • 493
  • 494
  • 495
  • 543
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]