Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
Lucif3r skrev:En hel rekond med våtsplit kostar runt 2500-3000kr. En hellack ligger på runt 20k. Lackering av fronten(skärmar, huv, stötfångare) kostar kanske 7000 om ens det. Så då är vi uppe i 10k för lackarbetet, istället för det dubbla en hellack skulle kostat.

Ser man bara till pengavärdet är det så klart inte värt det, men som jag skrev tidigare så kan det vara värt det på en personlig nivå, och då har det faktiska pengavärdet mindre värde i ens beslut.
Jo det är sant men man blir inte nöjd om det skulle synas och så kan man passa på att ta lite rost om det finns.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag är billackerare i grunden men är sjukpensionär.

En dålig billackerare då, om du inte kan färganpassa en skärm eller huv. ;-)
EbbevonVolvo skrev:
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Jo det är sant men man blir inte nöjd om det skulle synas och så kan man passa på att ta lite rost om det finns.

Jag är billackerare i grunden men är sjukpensionär.

En dålig billackerare då, om du inte kan färganpassa en skärm eller huv. ;-)
Det är inte alltid det blir rätt speciellt inte när det gäller metallic och färger långt ut i dom för oss synliga färgernas spektra. I en metalliclack har du små flakes som när färgen härdat kan ligga i lite fel vilkel som då bryter ljuset fel. En solid lack i det blå och röda området blir blekta lättare och det är inte helt lätt att härma en blekt färg, speciellt i den röda delen. En grön färg som är framblandad med blå och gul kan va närapå omöjlig.

röd är dock ofta just den färg som går att polera bäst. Se t ex den röda färgen på volvo 740 och tidiga 940, dom blir som nya efter lite gnuggande.
Vit och svart brukar vara dom svåraste att få helt 100%. Dels för att dom är otacksamma att polera, och dels för att nyansen varierar väldigt mycket beroende på tillverkare av lacken.

Tricket för lyckad halv-lack, som jag nu bestämt mig för att kalla det, är att dimma den tillräckligt med den gamla så att det för ögat inte ser konstigt ut. T ex lackar man framskärmar så dimmar man även halva framdörrarna.
Vid lyckad dimming så kommer det inte synas, men skulle man i det fallet mäta lacken fram(där den är ny) mot bak(där den är gammal) så skulle man givetvis få olika värden.

Sen om vi ska styra tillbaka tråden till det den handlade om så är det ju faktiskt fullt möjligt att få tag på nya skärmar, huv och stötfångare i rätt färg, då slipper man allt lack-relaterat och ev. nyansskillnader(bortsett från olika ålders-slitage då), samt kommer riktigt billigt undan. :P
Den blåa färgen 850in i tråden har är ju inte direkt super-ovanlig, hade varit värre om det varit en T-gul eller liknande :p
Stämmer att det blir som du beskriver det men då måste man våtslipa efter för att det ska bli bra (hyfsat) om det inte är metaliclack annars blir det grynigt och då har man lagt jobbet/resurserna på det. Metalliclack går inte att våtslipa för då blir den grå.

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Derank skrev:Tror ts hittat en ny vid det här laget.........

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Jo men vi spinner lite på det som tråden handlar om. Är det lönt att reparera själv och hur förväntas försäkringsbolaget agera.

Mor fick hyfsat nyligen sin V40 2004 krockad.
Det tog strax bakom ena bakhjulet, tryckte in bakskärmen ca 5-7cm.
Hjulet och bakdörren klarade sig, kofångaren och bakljusen likaså, trots det så räknade försäkringsbolaget på en kostnad över 30k för att reparera, så den blev inlöst för strax under 30 istället.
Den bilen är inte värd att reparera, med tanke på att både stötfångarbalk och mest troligen också subframen har fått sig en bra smäll så kan man misstänka att rambenen dragit ihop sig och då är det bänkjobb som gäller och då drar det iväg i pengar.
Har airbag och bältessträckare klarat sig? Om nej så är det i de flesta fall inte ens lönt att försöka förhandla sig till en kontantersättning och behålla bilen.

Att matcha en 20år gammal lack med ny är inget enkelt jobb, visst kan man få det snarlikt men även den nya lacken åldras och då är det skillnad igen.
Dessutom är det inte tal om att ha "meryta" på lacken på en sån gammal bil ifall man ska ha försäkringsbolaget till att betala kalaset.

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]

Trasig taklucka

Blir svårt iom att hela glasluckan och delar[…]