Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affe66
#135504
tjenixen!

jag sitter å trycker på en 86årsmodel 244 med b230A motor.

jag har planer på att byta kamaxel , så jag satt å kikade på KG efter en lämplig en.
då läste jag att "ingen av våra kamaxlar går på några villkor att montera på en A motor dvs förgasare" eller nå liknande...

så nu funderar jag på att byta ut förgasarn mot ett k-jet eftersom jag har hört att det ska va en relativt smärtfri operation.

och då undrar jag nu om det stämmer och vad de ä som måste bytas ut , läggas till för att få det att fungera?

/// Affe
av Rådlös
#135622
Här kan du läsa om en som har bytt: http://ockelbo.plars.org/
Detta är visserligen en båtmotor, men i grunden är det samma motor som den du har.
Men en vesäntlig skillnad som man inte får bortse ifrån, båtmotorn har inget krav på avgasrening.
Nu tror jag visserligen att det blir renare än med en förgasare ändå, men SBp är nog stenhårda på riktiga värden i det fallet, om du får den godkänd?

Det här är bara en sida som du säkert måste läsa igenom. Det finns troligen massor av andra bil och motorsidor där du kan finna upplysningar innan du börjar. Vi väntar på dom andra sakkunskaparna. Likaså frågan om kamaxel, lämnar vi vidare. Men en poäng är ju att den största skillnaden mellan en båtmotor och en bilmotor är just kamaxeln.
av Amarace
#135654
Det är enklare att byta motor till en E än att konvertera. Du måste ju ändå byta toppen för att kunna montera spridarna (eller svetsa fästen på insuget el liknande).

Om du byter motor behöver du bara byta tankarmatur till en med förpump, montera huvupump, dra strömkablar till pumparna o bränsle samt retur (retur kan du använda den som sitter där nu) samt lite el i övrigt vad gäller tändning o sätta dit ett bränslerelä m.m.
av affe66
#135949
tack för tipsen men ja skiter nog i k-jet.

pratade med min lärare idag som har trimmat motorer i 30år och han sa att bara man har en 2 ports förgasare så äre bara byta kam.
av *pettson*
#135959
affe66 skrev:tack för tipsen men ja skiter nog i k-jet.

pratade med min lärare idag som har trimmat motorer i 30år och han sa att bara man har en 2 ports förgasare så äre bara byta kam.
trots sina 30 år har han totalt skitfel..
Gången är helt annorlunda på en insprutningsbil a´la kjetronic och en med förgasare när du byter till vassare kam..
Sprutet hänger med när du får dåligt vacum på grund av kamtiderna. Det gör inte förgasarna. Sånt som din lärare som trimmat så många år borde berättat för dej.
Naturligtvis är inte k-jet nåt speciellt bra sprut men långt mycket bättre än ett en 2 portare eller några stora förgasare.
av Rådlös
#135977
Om vi får låna rollen som din lärare ett litet tag, så vill jag att du läser följande:
”Förgasaren är en kompromisslösning som måste slösa lite på bränslet i de lägen som den inte kan kontrollera bränsleblandningen. De flesta förgasare arbetar i flera steg och vid övergångarna mellan olika driftlägen måste den överlappa för att inte driftstörningar ska uppstå. Med bränsleinsprutning kan luft och bränsle optimeras helt oavsett körsituation. En förgasarbil som drar 1,4 liter milen på landsväg och 1,8 i stan brukar gå ner till 1,2 respektive 1,5 med insprutning. Med insprutning och överväxel sänks landsvägsförbrukningen till cirka 1 liter milen”.
Detta har jag lånat från ett annat forum, men det förklarar rätt så bra hur en förgasare uppträder i jämförelse med ett insprut. Och det framgår ju av bränslesiffrorna att det handlar om amerikanska V8:or. Men grundprincipen är det samma även för en Volvo rödblock.
Läs mer på: http://www.creativefuelinjection.se/
Och som pettson sa här tidigare, K-jet är inte det modernaste systemet, men det är tämligen enkelt med ett fåtal tänkbara felkällor.
Om däremot din lärare avsåg att förgasare passar ihop med "vässade kammar" så kanske han hade något lite rätt med det? Men om trimfirman rekommenderar insprut till sina kammar, så får det ju vara det som gäller.
av affe66
#135989
å fyfan nu måste ja skälla på han :P ( dock kan det vara så att jag missförstod han helt! )

på KG stog de exakt så här " Ingen av kamaxlarna går att montera på en A-motor d v s med originalförgasare "

då borde de ju räcka med å slänga på nån större förgasare , eller ?

va är det för storlek på en pierburg som sitter på en 244 årsmodel 86 ?
av *pettson*
#136012
affe66 skrev:å fyfan nu måste ja skälla på han :P ( dock kan det vara så att jag missförstod han helt! )

på KG stog de exakt så här " Ingen av kamaxlarna går att montera på en A-motor d v s med originalförgasare "

då borde de ju räcka med å slänga på nån större förgasare , eller ?

va är det för storlek på en pierburg som sitter på en 244 årsmodel 86 ?
Problemet som uppstår är följande..
Med vassa kamaxlar får man stora överlappstider. Under överlappstiden får du väldigt dåligt vacum. Vacum är du tvungen att ha ganska gott om för att på låga varv få nån bensin ur din förgasare (även om det är flera.)
När varvtalet ökar så ökar genomflödet i förgasaren och vi får en vacumeffekt vid munstyckena ändå. Summerar vi, så får du alltså dåligt med bränsle på lågvarv. du kompenserar naturligtvis men får då problem på högvarv ioch med att där tar den med sej bränslet som tänkt, på högvarv ska då bilen inte gå så fett så där får du besycka magert. I gränsområdet där uppstår problemet riktigt ordentligt.. hur får vi halvmycket bränsle? Har vi en riktigt bra förgasare kan en mycket avancerad sådan fixa 4 bränslekurvor under en körning från tomgång till maxvarv. Ett vanligt K-jetronic gör motsvarande 1500 kurvor..OCH det kräver inget vacum för att fördela bränslet. Det gör bränsletrycket redan i munstycket precis som alla sprut.
Summa summarum.. förgasare är totalt ute. MEN många hänger kvar vid det för att dom helt enkelt har skräck för insprutningarna. Dom vågar inte skruva med det..
av affe66
#136151
å fy katten! , hade inte en aning om de där med bränslekurvor å allt va de heter :P men men...man lär sig nånting nytt varje dag.
av affe66
#136305
nån som vet vad det är för storlek på pierburgen ?

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]