Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1356250
fjohan82 skrev: sön 29 dec 2019, 20:34 Hemma igen efter 1,5 vecka... Låg ett brev i lådan om att jag ska boka tid för återkallelsen.
Den heter dock R29947 och inte R29939...
"Volvo Cars uppdaterar berörda bilar med förbättrad mjukvara och bygger om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR)"
Antagligen olika återkallelse-nr på olika motorkoder då. Kanske är R29939 ett generellt nummer på de första utskicken, ska bli intressant att se vad det står på "tidbokningsbrevet" till min när det dyker upp.

I ditt fall verkar det inte bli någon ny EGR-ventil/kylare, något minst en annan forummedlem fått bytat i den här återkallelsen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1356259
Cotag skrev: mån 30 dec 2019, 16:24
fjohan82 skrev: sön 29 dec 2019, 20:34 Hemma igen efter 1,5 vecka... Låg ett brev i lådan om att jag ska boka tid för återkallelsen.
Den heter dock R29947 och inte R29939...
"Volvo Cars uppdaterar berörda bilar med förbättrad mjukvara och bygger om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR)"
Antagligen olika återkallelse-nr på olika motorkoder då. Kanske är R29939 ett generellt nummer på de första utskicken, ska bli intressant att se vad det står på "tidbokningsbrevet" till min när det dyker upp.

I ditt fall verkar det inte bli någon ny EGR-ventil/kylare, något minst en annan forummedlem fått bytat i den här återkallelsen.
Okej, det stod som sagt R29939 i det första brevet i somras och att EGR ska byggas om i det som kom nu senast med nummer 29947...
Jag har inte märkt något speciell av vare sig EGR, balansaxlar eller annat så det känns lite konstigt att åtgärda något som man upplever funkar.
Får kolla med min PST efter helgerna om vad som just min bil ska få fixat.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1356264
fjohan82 skrev: mån 30 dec 2019, 17:09
Cotag skrev: mån 30 dec 2019, 16:24
fjohan82 skrev: sön 29 dec 2019, 20:34 Hemma igen efter 1,5 vecka... Låg ett brev i lådan om att jag ska boka tid för återkallelsen.
Den heter dock R29947 och inte R29939...
"Volvo Cars uppdaterar berörda bilar med förbättrad mjukvara och bygger om delar av kylkretsen för avgasåtercirkulation (EGR)"
Antagligen olika återkallelse-nr på olika motorkoder då. Kanske är R29939 ett generellt nummer på de första utskicken, ska bli intressant att se vad det står på "tidbokningsbrevet" till min när det dyker upp.

I ditt fall verkar det inte bli någon ny EGR-ventil/kylare, något minst en annan forummedlem fått bytat i den här återkallelsen.
Okej, det stod som sagt R29939 i det första brevet i somras och att EGR ska byggas om i det som kom nu senast med nummer 29947...
Jag har inte märkt något speciell av vare sig EGR, balansaxlar eller annat så det känns lite konstigt att åtgärda något som man upplever funkar.
Får kolla med min PST efter helgerna om vad som just min bil ska få fixat.
I mitt R29939 från i höstas står det bara att insugsröret i plast kan deformeras eller ta eld och att man tittar efter en lösning. Inget om EGR alltså.
av djkramer
#1356280
Fick återkallelse R29939 i somras. Sedan inget mer förrän jag bokade tid för service i december. Har alltså inte fått något andra brev med vilken åtgärd som skulle göras. Fick veta av min pst när jag bokade servicen att det fanns en kampanj på bilen, dvs. Volvos garantiåtgärd. Som jag skrivit i en annan tråd här på forumet så ”byggdes något med kylningen/insuget om”. Det byttes några slangar. Kan inte så mycket om motorer men det var detta jag uppfattade. Men egr-ventilen i sig är alltså inte bytt. Dessutom uppgraderades mjukvaran. Detta utöver den vanliga servicen.
av Haggee
#1356291
Fick mitt brev den 19 dec med nr R29947. Ringde o bokade tid, PST sa att de skulle bygga om delar i kylkretsen. Vad det innebär exakt vet jag inte.
av RoggaBoy
#1357731
Har inte fått det nya återkallelsebrevet, Bilia ska undersöka vad som inträffat men hur som helst - tack vare denna tråd så bokade jag iaf tid för åtgärd igår, får dock vänta en månad men med tanke på att om jag inte ens hittat denna tråd så hade jag ju kunnat få vänta ännu längre tid.

Volvo Cars säger att alla ÅF fick i uppdrag i början på december 2019 att kalla in alla drabbade bilar.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1357733
Har inte heller fått något från ÅF ännu. Känns inte som någon ko på isen iofs.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1357734
Jag drar mig för att boka tid, trots anmodan i brev, skruva på en fungerande bil... :-o :-/
av III
#1357740
fjohan82 skrev: ons 08 jan 2020, 10:02 Jag drar mig för att boka tid, trots anmodan i brev, skruva på en fungerande bil... :-o :-/
Fungerar nu, åtgärd för att den ska fungera framöver också. Jag hoppar glatt på alla åtgärder som ska göras liksom uppdateringar. Något ändras, något blir bättre. Antingen märker man det direkt eller så slipper man märka något dåligt framöver. Så tänker jag.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1357759
III skrev: ons 08 jan 2020, 10:35
fjohan82 skrev: ons 08 jan 2020, 10:02 Jag drar mig för att boka tid, trots anmodan i brev, skruva på en fungerande bil... :-o :-/
Fungerar nu, åtgärd för att den ska fungera framöver också. Jag hoppar glatt på alla åtgärder som ska göras liksom uppdateringar. Något ändras, något blir bättre. Antingen märker man det direkt eller så slipper man märka något dåligt framöver. Så tänker jag.
Blir det bättre så visst, men jag har ju inga fel med EGR, balansaxlar och annat.
Därför känns det märkligt att fixa något som funkar och som kanske skapar följdproblem...
Får väl boka en tid trots detta...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]