Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jawid
#1351739
Hej!
Ja det stämmer att de har bytt toppen och EGR nu.
Jag läste att det behövs programmering när man byter EGRen! Det har de inte gjort när de byte den!
Jag det blir tryck expansionskärlet så det rinner ut glykol. Men inte mycket det expansionskärlet blir fullt med glykol över Max gräns.
Jag har bilen nu 3månad köpte av en privatperson.
Ingen garanti nu tyvärr.
av Lockis
#1351777
Jawid skrev:Hej!
Ja det stämmer att de har bytt toppen och EGR nu.
Jag läste att det behövs programmering när man byter EGRen! Det har de inte gjort när de byte den!
Jag det blir tryck expansionskärlet så det rinner ut glykol. Men inte mycket det expansionskärlet blir fullt med glykol över Max gräns.
Jag har bilen nu 3månad köpte av en privatperson.
Ingen garanti nu tyvärr.
Har du helförsäkring så kan du använda den vid fel på motorn.
Användarvisningsbild
av kiddanUK
#1355656
Min är en D2 (diesel) och jag hade exakt samma problem. Vet ej och tror ej att det va relaterat även om de hände efter att de bytte kylarpumpen då den börjat läcka.

Min bil började gå över i ”limp mode” I mitt fall va det Intercooler luft slang samt filter i avgassystemet som sotat.
”Charge air hose split from intercooler to throttle housing. Cause as why EML is on.
Also requires dpf regen after repair to clear soot in dpf due to uneven air/fuel ratio.
erase fault codes and test, all ok”

Om man inte åker tillräckligt långa sträckor så hinner systemet inte bli varmt så att det bränner partiklar, om inte så sotar det. För mig som bara kört korta sträckor så är det dumt att ha en diesel för det är lättare att de sotar igen. Verkar va ett rätt vanligt problem.
Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor