Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av onlyrally
#1355162
pellemando skrev: ons 18 dec 2019, 16:52
onlyrally skrev:Min bil ska in på felsöknig nästa vecka. Tydligen en ganska omfattande felsökning med många olika steg som ska göras i dessa fall. Hoppas på att det blir löst.
Är felsökningens syfte enbart för oljuden eller annat med?
Enbart ljudet, kommer vara 3 personer som ska jobba med bilen tydligen.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1355164
Freddy100 skrev: ons 18 dec 2019, 16:46 Kan det vara design på fälgar som orsakar ljudet?
Jag har samma modell 18” fälgar för sommar och vinterdäck. Har som sagt dubbfria contivikingcontact 7, med rejält resonansljud(beskrivet som blås i flaska av vissa). Över broskarvar kan ljudet förstärkas kort, för att sedan försvinna i 1 sekund, sedan kommer det tillbaka.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1355167
Ormbett skrev: fre 20 dec 2019, 11:50 Kan även vara värt att experimentera lite med lufttrycket i däcken, som sagt var.
Tänker inte köra med 2,0 bar i däcken bara för att det är lite tystare då, bilen blir slemmigt mjuk. Kommer att hålla mig till rekommenderat tryck, då är ljudet lika oavsett vilket tryck!
av claekm
#1355215
Min V90 CC -19 med är betydligt tystare både med sommardäck och dubbdäck än mina 2 föregående Q5, (som är betydligt dyrare)....,
av 2019V90
#1355296
Min V90 T4-19 har också detta jobbiga resonansljud, oavsett om jag kör med odubbade Nokian eller med Pirelli sommardäcken märkta VOL som bilen levererades med.
Användarvisningsbild
av onlyrally
#1359027
Min bil har nu felsökts och de har konstaterats att min bil har detta jobbiga resonansljud. Bilia har rapporterat vidare till Volvo Cars. I dagsläget finns det ingenting de kan göra, då Volvo inte har någon lösning på problemet i dagsläget, de säger bara att ljudet är modellspecifikt för V90. Blir inbyte snart. Tänkte att det var konstigt att den var inbytt så tidigt av tidigare ägare(bara 3000mil), men jag förstår nu. Jag klarade bara 1500.
av pellemando
#1359037
onlyrally skrev:modellspecifikt för V90.
Jag tycker det är sån BS med det svaret som Volvo kommer med på flera av deras problem. Samma var det med vibrationerna som fanns. Man kan ju då tycka att alla V90 borde ha dessa "egenskaper" då och inte bara en del. Sen kan man ju inte heller någonstans läsa sig till att dessa "egenskaper" är modellspecifika för V90. För att vara Premium så löser dom sina problem på ett väldigt ikke Premium vis. Det är otroligt synd.
av Putte021
#1359089
Jag ska lämna in min V90 för felsökning på fredag. D4 -2020 rullat 300mil. Jag har också ett otroligt irriterande, vinande resonansljud i nästan alla hastigheter. Det verkar ju inte så lovande när det kommer till att få ordning på problemet.
Vilken Biliahandlare har du varit i kontakt med @onlyrally?
Det skulle kunna vara bra att hänvisa någonstans vid behov. Jag kommer reklamera bilen om det inte blir bättre!
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 32
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]