Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geoham
#1354600
beachman skrev: ons 18 dec 2019, 17:03
Geoham skrev: ons 18 dec 2019, 08:38 Jag tyckte min v90 cc t5 var jättetyst men fåfäng som man är så hittade jag hakka 9 däck med 19tum fälgar och tänkte att jag byter till det (från conti Contact 6 dubbfritt 18tum). Körde bilen igår efter jag bytt och vilket jäääkla ljud, som att någon blåser i en tom flaska i örat på mig. Nu funderar jag på att byta tillbaka till den andra uppsättning även om 19tum lyfte bilens utseende. Vad gjorde ni som fått detta ljud?

Sen så var vissa inne på hur människor uppfattar ljud olika. För mig är detta en katastrof och påpekade det när min fru körde. Hon höll med om att det lät men sa att jag ska lugna ner mig och att det inte är något som stör henne...
Har också hakka 9 dubb, dock 18". Enormt vägljud från början, men nu är de relativt tysta efter 1000+ mil. De kräver en rejäl inkörningsperiod.
Men hade du det där "blåsa i flaska ljudet" eller endast vägljud?
av Lövet
#1354602
Hakka 8 och 9 kräver hundratals mil för att lugna ner sig. Så är däcken helt nya kan det vara läge att låta det gå ett tag innan du panikbyter.
av Geoham
#1354651
Lövet skrev: ons 18 dec 2019, 17:31 Hakka 8 och 9 kräver hundratals mil för att lugna ner sig. Så är däcken helt nya kan det vara läge att låta det gå ett tag innan du panikbyter.
Begagnade men mäter 8mm så väldigt nya...
av beachman
#1354662
Geoham skrev: tor 01 jan 1970, 01:26
Men hade du det där "blåsa i flaska ljudet" eller endast vägljud?
Vill minnas att det var ett visst resonansljud -Ja
Men det är stor skillnad nu efter 1000mil, nästan lika tysta som sommardäcken.

Sedan är ju ljudupplevelsen högst subjektivt och individuell.

Känner inte alls igen mig med TS.
Jag upplever min v90cc med akustikrutor som den näst tystaste bilen jag ägt. Komiskt nog inte lika tyst som min min Volvo 244GL-88 som jag ägde ända fram till 2010. Den var otroligt tyst oavsett hur grov asfalten var, men då hade den original 175/80-r14 vilket säger mycket . Det är framförallt däckbredden som ställer till det i moderna bilar, den hade å andra sidan andra störande ljud som exempelvis den plastknarrande mittkonsolen, eller det enorma fläktljudet från motorn😆
av Geoham
#1354700
Läst en del nu om hakka 9. Många upplever ett resonansljud som efter några hundra mil försvunnit. Kommer att fortsätta köra med däcken för att se vad som händer.
av Lövet
#1354719
Det talas mycket om akustikrutor i den här tråden - för resonanserna kommer inte det hjälpa någonting. Ljudet kommer inte via glasrutorna.
av Xanthopteryx
#1354720
I teorin kan det mycket väl vara skillnad då dessa rutor har en annan frekvens vilket kan hjälpa eller stjälpa vad gäller resonansljudet i bilen.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 32

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]