Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P2XC
johnnype skrev:Men är det inte bara att montera skärmarna fram, alla plasttillbehör runt om. Trixa lite för att få det snyggt så klart sedan byta stötdämpare/fjädrar för att få till rätt höjd och vara nöjd?
Det måste bli rätt så att det går igenom besiktningen samt att jag vill att allt ska lira bra ihop så jag inte sliter isär en drivaxelknut när jag är 70 mil hemifrån.. tex. :-)

Alltså, kan man någonsin förlåta volvo för att dom aldrig gjorde S60 i XC? Så snyggt!
Användarvisningsbild
av johnnype
Den bilen finns på riktigt ser det ju ut som men vette katten om det var så jäkla snyggt :-/

Men varför ska du byta drivaxlar bara för att höja bilen? Finns ju ingen som gjort nåt sånt när dom sänker bilarna hela vägen till marken..?

Det här med besiktningen, om du byter kosmetika (skärmar och plast) så påverkar ju inte det besiktningen. Inte ens en höjning, som inte är extrem förstås, ska påverka besiktning.

Om du däremot ger dig på större byte som hela bakvagen etc så åker du väl på att göra om enligt SFRO reglerna istället vilket blir ännu jobbigare bara för något som endast du kommer att se/känna till.
av P2XC
Det är dubbla budskap från Transpstyrelsen ang SFRO, någonstans läste jag där en annan frågat ang. just höjning av bil att för att SFRO regler ska gälla ska bilen verkligen vara ombyggd rejält, inte bara en bakvagn tex. Men dom har även svarat att man bara får byta Dämpare/fjädrar men inget mer så jag tror att man får hoppas att dom inte bryr sig och tror att det är en XC70.. men det är bara en tidsfråga innan någon Bes. inte går igenom då. Så det funkar inte för mig.

Ja nej man får väl testa om V70 drivaxlarna räcker.

Funderar på om man kan få dit en stötdämpare med fjäder från en AWD bakaxel på 2WD bakaxeln.. får se om jag beställer lite skrotdelar och testar någon gång efter jul. Det hade gjort detta enklare, mycket enklare.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Det skiljer 48mm i spårvidd fram mellan XC70 och V70 (36mm med samma fälg?)
Men bak är spårvidden lik (med samma fälg) efter vad jag kan se. (varierande information)

Så att nytta V70 drivaxlar fram på XC70 underrede är troligen inte en god idé.
Och vill man nytta XC70-drivaxlar, får man byta växellåda, (p.g.a vinkelväxeln och höger drivaxels design) annars får det bli en axel med V70 inre del och XC70 yttre del, på höger sida om du byter till XC70 underrede.

Det lutar kanske åt en "XC70" low rider med lite feta hjul, då ser den i alla fall lite annorlunda ut än dom andra XC70-bilarna :P
235/55R15 torde fylla hjulhusen tillräckligt , eller 235/35R20 om man gillar det "lite" hårdare...
(man får troligen inte nytta XC70-storlek)
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]