av Familjebilen - ons 11 dec 2019, 03:08
- ons 11 dec 2019, 03:08
#1353090
*Åtgärdat*
Se inlägg för mer information: viewtopic.php?p=1359767#p1359767
Hej!
Bilen det gäller är en Volvo V70N 2.4T från 2003. Den har gått nästan 31 000 mil.
Jag har sedan cirka två månader tillbaka haft ett vinande, metalliskt lagerljud från högra sidan av motorn sett från förarplatsen. Efter att ha lyssnat och undersökt bilen fastslog jag att ljudet kom från multiremmens sida. Ljudet låter framför allt vid tomgång och låga varv, och blir värre när AC:n aktiveras. I samband med att Skruvat hade kampanj köpte jag hem ett frihjul till min generator, remspännare med spännrulle och ny multirem. Jag tänkte att jag chansar på att byta dessa först när de ändå såldes billigt.
Problemet efter att jag hade börjat skruva med bilen var naturligtvis att jag kunde konstatera att det alltid är bäst att demontera och undersöka först innan nya delar köps. Frihjulet fungerade (det gnisslar ytterst lite, men funktionen verkar vara fullgod) och spännrullen glappade minimalt men gav inte ifrån sig något skrapande ljud; magnetkopplingens remskiva på AC-kompressorn gav däremot ifrån sig ett fruktansvärt raspande ljud. Hur som helst byttes remspännaren och spännrullen, medan det gamla frihjulet lät jag sitta kvar i väntan på att jag ska få AC-kompressorns oljud löst då jag ändå kommer att demontera generatorn för att byta frihjulet, och då enklare kan komma åt att arbeta även med AC-kompressorn.
Min fundering för den här tråden kretsar däremot kring just AC-kompressorn. Jag kommer inte att byta hela kompressorn eftersom AC:n kyler och fungerar bra. Mitt val står mellan att byta hela magnetkopplingen med dess remskiva och spole, eller också demonterar jag bara min nuvarande AC-kompressors remskiva, knackar ur lagret och monterar ett nytt löst lager. Priset skiljer sig egentligen bara marginellt mellan ett kit från Autodoc för hela satsen (cirka 600 kronor + frakt) och ett löst lager från Tyskland (cirka 200 kronor totalt). AC-kompressorn kommer också att shimsas ner i samma veva om jag endast byter lagret då jag har ett alltför stort spel just nu.
Finns det några faktiska fördelar med att byta ut hela magnetkopplingen med ny remskiva och färdigmonterat lager samt spole kontra att bara byta ut AC-kompressorns nuvarande, skurna lager i remhjulsskivan?
Trots allt fungerar min AC bra, även om den låter fruktansvärt från remskivans lager (och förhoppningsvis inte kompressorns inre lager - det får i så fall bli ett komplett kompressorbyte senare om så skulle vara fallet).
Så vad säger ni? Byta samtliga externa delar på kompressorn mot helt nya eller endast det lösa lagret?
Med vänliga hälsningar,
Philip
Se inlägg för mer information: viewtopic.php?p=1359767#p1359767
Hej!
Bilen det gäller är en Volvo V70N 2.4T från 2003. Den har gått nästan 31 000 mil.
Jag har sedan cirka två månader tillbaka haft ett vinande, metalliskt lagerljud från högra sidan av motorn sett från förarplatsen. Efter att ha lyssnat och undersökt bilen fastslog jag att ljudet kom från multiremmens sida. Ljudet låter framför allt vid tomgång och låga varv, och blir värre när AC:n aktiveras. I samband med att Skruvat hade kampanj köpte jag hem ett frihjul till min generator, remspännare med spännrulle och ny multirem. Jag tänkte att jag chansar på att byta dessa först när de ändå såldes billigt.
Problemet efter att jag hade börjat skruva med bilen var naturligtvis att jag kunde konstatera att det alltid är bäst att demontera och undersöka först innan nya delar köps. Frihjulet fungerade (det gnisslar ytterst lite, men funktionen verkar vara fullgod) och spännrullen glappade minimalt men gav inte ifrån sig något skrapande ljud; magnetkopplingens remskiva på AC-kompressorn gav däremot ifrån sig ett fruktansvärt raspande ljud. Hur som helst byttes remspännaren och spännrullen, medan det gamla frihjulet lät jag sitta kvar i väntan på att jag ska få AC-kompressorns oljud löst då jag ändå kommer att demontera generatorn för att byta frihjulet, och då enklare kan komma åt att arbeta även med AC-kompressorn.
Min fundering för den här tråden kretsar däremot kring just AC-kompressorn. Jag kommer inte att byta hela kompressorn eftersom AC:n kyler och fungerar bra. Mitt val står mellan att byta hela magnetkopplingen med dess remskiva och spole, eller också demonterar jag bara min nuvarande AC-kompressors remskiva, knackar ur lagret och monterar ett nytt löst lager. Priset skiljer sig egentligen bara marginellt mellan ett kit från Autodoc för hela satsen (cirka 600 kronor + frakt) och ett löst lager från Tyskland (cirka 200 kronor totalt). AC-kompressorn kommer också att shimsas ner i samma veva om jag endast byter lagret då jag har ett alltför stort spel just nu.
Finns det några faktiska fördelar med att byta ut hela magnetkopplingen med ny remskiva och färdigmonterat lager samt spole kontra att bara byta ut AC-kompressorns nuvarande, skurna lager i remhjulsskivan?
Trots allt fungerar min AC bra, även om den låter fruktansvärt från remskivans lager (och förhoppningsvis inte kompressorns inre lager - det får i så fall bli ett komplett kompressorbyte senare om så skulle vara fallet).
Så vad säger ni? Byta samtliga externa delar på kompressorn mot helt nya eller endast det lösa lagret?
Med vänliga hälsningar,
Philip
Senast redigerad av 1 Familjebilen, redigerad totalt 0 gånger.
"Det största syftet måste vara att hjälpa andra, och kan du inte hjälpa dem - skada dem åtminstone inte." - Dalai Lama