Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354414
Tackar för du tar dig tid. Jag ska dubbelmäta kabeln igen så jag inte gjorde något fel. Ösregnade när jag mäte så jag kanske slarva.
Är det 12v vi söker eller kan det va svagare?

Den gula (17 i kontakt D på CEM) går alltså från ratten till cem. Sen går kabeln ut från cem b15 till tutan. Som du säger. Finns det ström i 17 så borde det gå koppla förbi cem. Får hoppas på bättre väder och prova imorgon igen.
#1354429
Söker alt från 1 till 12 Volt på den gula kabeln mellan p.10 SWM och p. D17 CEM, nivån/syfte med kabeln är tyvärr inte specificerad i schemat.
Om den gula kabeln skulle ha en spänning som följer tutan, går det inte att direktkoppla den till tutan, men måste nytta ett relä emellan.
(Reläet måste kunna jobba med den aktuella spänningen, och kan troligen inte vara ett standard mekaniskt relä, då dom drar för mycket ström)

EDIT: har kollad ett annat S60-05 schema nu, och där visas det självklart att LIN-bus ar kopplat mellan SWM och CEM...
Spoiler »
Men fortfarande så är den gula kabeln också kopplat mellan modulerna.

Så efter vad jag kan se nu, så nyttar troligen tutan endast LIN-bus mellan SWM och CEM, och syfte med den gula kabeln är fortfarande et mysterium.

Då återstår det att lyssna efter reläet på gammal CEM, om inte den gula kabeln vill avslöja sig.
#1354468
OK, då är "mysteriet" med den gula kabeln löst efter å ha tittat lite i VIDA:
The horn is operated when the steering wheel module (SWM) receives a signal from the switches in the steering wheel. The SWM sends data to the central electronic module (CEM) via serial communication indicating that the switch is closed. The CEM activates the relay for power supply to the horn.
There is also a signal directly connected from the steering wheel module (SWM) to the central electronic module (CEM). This is a Limp-Home function.

Så den gula kabeln ska troligen ge styrsignal mer eller mindre direkt till tutans relä i CEM, i tillfälle kommunikationsfel mellan SWM och CEM.
#1354512
Ja, det borde vara liv i den, men om det är fel på CEM kan kabeln dras ner till jord eller upp till batterispänning och möjligen blockera tutans relä. De hela beror på hur "Volvo" har designat systemet.
Jag rekommenderar att koppla in gammal CEM innan nästa mätning.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]