Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Millea
#1353675
Hej! Jag hade problem med att bromsarna blev varma bak på min 2012:a för 2 år sedan . Jag jobbar som bilmekaniker så jag köpte nya tätningar och damasker till mina ok och monterade på bilen. Kolvarna gick väldigt lätt efter renoveringen men det gick åt helvete ändå! Bromsarna blev lika varma som innan bytet. Blev less på min dumsnålhet och monterade / st nya bromsok och sedan dess är problemet helt borta 😁. Det är väldigt sällan det lönar sig att renovera bromsok ,- köp nytt istället är mitt tips 😉
av Erik Å
#1353681
Millea skrev: lör 14 dec 2019, 11:34 ..,- köp nytt istället är mitt tips 😉
Fast riktigt så enkelt är det nog inte, köper man dyra Volvo original (slarvigt renoverade utbytes) så rostar de fast redan efter två vintrar (tro mig, jag har försökt två gånger). Och köper man ok på bildelsvaruhuset så är de ofta feltillverkade (se ovan) :bored:
Så man borde alltså köpa nytillverkade märkesok, inte renoverade.. hmm inte helt lätt att hitta :-D
Förstår man hur o-ring-dra-tillbaka-mekanismen ska fungera så kan man få sina gamla ok att fungera perfekt! :-)

Egentligen är det skräp att inte bromsokstillverkarna kan ta fram bättre grejer som klarar vårt vinterklimat utan att rosta fast; det behövs en rostfri hylsa inpressad i cylinderloppet och kolv i rostfritt material i stället för kolstål med hårdförkromning. Det skulle inte behöva bli särskilt många kronor dyrare..
av borstarmicke
#1354022
Inte mkt dyrare för konsumenten, men Volvo skulle inte få sälja särskilt många nya bromsok.....
Hade själv isär mitt ok vf för 14 dar sen pga varmgång... gnisslade o luktade bränt som fan efter knappt en mils körning då...
V70 2010 som gått snart 15' mil. Pyttelite rost på kolven, men desto mer mellan ytterkant på "cylindern" o spåret för fyrkantsringen. Fin smärgelduk o ordentligt uppsmörjt så funkar det fint igen, men blir nya ok fram från Trodo.se till våren. Chansar på att testa maxgear för 618:-/st, är iaf gjorda i gjutjärn. Alu-ok kan nog fungera där man inte saltar vägarna...
av Beje
#1354094
Tack för alla svar hitintills. Jag ska prova att släppa på luftningsskruven och se om det är tryck i systemet utan att någon bromsar, bra tips. Men att det är något fel på oket utesluter jag nästan då samma fel kvarstår efter en totalrenovering av den. Även elmotorn till elbromsen är bytt. Nu lutar jag mig mot att det kan vara ABS fördelaren. Där går ju vart och ett av bromsrören ut ifrån och till oken. Kan det vara så att någon ventil i fördelaren kärvar eller kan det vara ABS givaren som spökar????
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1354237
Har inte läst allt, men vanlig orsak är för mycket fett på glidpinnarna eller skit i hålen (gammalt torkat fett). I övrigt om du backar motorn på oket ligger då beläggen fortfarande på mer än andra sidan på bilen?
av Beje
#1354356
Jag tog en rövare att den inte returnerade tillräckligt. Eftersom jag lagt tid på blästring, byte tätning och damask så tog jag en chans att det var motorn. Allt annat gick lätt att röra, oket och klossar. Just nu vet jag inte vart nästa steg blir förutom kolla om det ligger på ett tryck i bromsvätskan även om inte pedalen eller elektriska bromsen ligger till.
ABS enheten grunnar jag på om det kan vara en ventil som inte släpper igenom. Så problemet kvarstår.
Det är ca 35 grader på vänster och 50 grader på höger skiva, bak, alltid. Alla idéer är välkomna.
av Erik Å
#1354403
Har du lyft hjulet och kollat om det snurrar lätt efter manövrering av färdbroms och parkeringsbroms? Temperaturskillnaden kan som sagt bero på att höger tar som den ska medan beläggen på vänster sida inte nött in sig ordentligt än och tar sämre. Det tar ett bra tag om skivan är spårig.
Går hjulet trögt så är frågan sen om det beror på kärvande kolv, belägg som inte rör sig fritt mot oket, glidpinnar som kärvar eller parkeringsbroms som inte släpper. Eller möjligen att trycket ligger kvar.. Fem möjliga fel alltså :-)
av Beje
#1354423
Tack för alla förslag. Jag kommer att prova alla tips nu på lördag då jag är ledig. Det är samma skivor och belägg som har suttit på bilen i 1000 mil nu sedan bytet på Volvo. Det var för några veckor sedan jag märkte temperaturskillnaden. Därefter renoverades oken och de gamla beläggen monterades tillbaka på exakt samma plats. Varmgång både före och efter okrenovering alltså. Det är därför som jag är förbryllad att renoveringen inte hjälpte. Har renoverat många ok i mina dar så jag är övertygad om att blev rätt. Som sagt, lördag provar jag alla tips innan jag river allt i gen.
av Beje
#1354885
Tack! NU FUNGERAR BROMSEN SOM DEN SKA!!!!!!
Tack ErikÅ Det var troligen din kunskap som löste mitt problem. Även ni andra hjälpte till att ge mig värdefulla tips. Jag provade alla tips innan jag rev ner alt i dag igen. Just den där fasningen i spåret mot utsidan är viktig. Jag lyckades inte komma åt den då jag glasbästrade oket senast och jag varken såg eller viste att spåret var fasad och dess betydelse. Jag körde med Dremmel och stålborstsskiva och då fans det en hel del rost som gjorde spåret fyrkantigt, vi pratar ca 0,4 mm nu. Efter 40 års mekande fick jag lära mig något nytt.
Jag monterade en ny kolv och fyrkantsringen köpt från Trodo sats 402214K kostade 201;- Tog tillfället i akt och monterade Brembo skivor och belägg, Den vänstra är inte åtgärdad då den var ok. Nu visar det sig att den blir 40 grader och höger 35 grader så lyckan är fullständig. :-D :-D :-D

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]