Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1338242
Lucif3r skrev: fre 20 sep 2019, 21:02 AC'n i gamla volvos är ju grymt bra, finns gott om nya bilar som inte ens kommer i närheten av den kylan som gmala volvos gör, så det är nog tämligen samma som vi har i sverige.
Där håller jag med! Gäller gamla bilar generellt skulle jag vilja säga. Sannolikt var det lättare förr när man kunde använda äldre (och eventuellt bättre) kylmedier och inte hade samma krav på låg energiförbrukning.
#1338253
Kan bara "prata" om min Volvo 754 GLT 16V -88B med all extra utrustning som fanns då. När den var ny var det R12 köldmedium i den. När kompressorn byttes byggdes det om till R134a köldmedium. När jag fick bilen (2008) funkade inte AC-n, det var inte högprioreterat då men när jag fått ordning på allt annat (bl.a ABS-en) så köpte jag utrustning från Envirosafe Och fyllde den och det fungerade igen. Senare blev det läck på kondensorn som ersattes av en begagnad och därefter har jag använt Biltemas Capmpingas. Fyller i ungefär vart annat år (när kompressorn inte startar längre) så där är en mindre läcka någonstans. Jag använder AC-n året runt och det fungerar alldeles underbart.... :-D
#1338295
Ja det har jag inte tänkt på, men det var säkert R12 från början. Minns att det satt en lapp att systemet var konverterat till R134 i min gamla 960 , men det har jag inte sett på 940:n. Att alla äldre bilar har bättre AC vet jag inte om jag håller med om, en kompis köpte en gammal Renault Kangoo och den hade det kämpigt i somras med 25 grader :-) . Fördelen med nyare system är att de ofta har variabel kompression i kompressorn så de kan kyla riktigt bra redan på tomgång. Äldre system vill ju gärna att man har lite varv på motorn. Vi åker en sväng till huset vid jul så jag får återkoppla då!
#1338300
frasse4 skrev: lör 21 sep 2019, 18:57 Ja det har jag inte tänkt på, men det var säkert R12 från början. Minns att det satt en lapp att systemet var konverterat till R134 i min gamla 960 , men det har jag inte sett på 940:n. Att alla äldre bilar har bättre AC vet jag inte om jag håller med om, en kompis köpte en gammal Renault Kangoo och den hade det kämpigt i somras med 25 grader :-) . Fördelen med nyare system är att de ofta har variabel kompression i kompressorn så de kan kyla riktigt bra redan på tomgång. Äldre system vill ju gärna att man har lite varv på motorn. Vi åker en sväng till huset vid jul så jag får återkoppla då!
Kanske är R12 fortfarande? Eller rent av något ännu äldre? Något säger mig att Thailand är lite mer liberala på sådana punkter :P
#1338351
frasse4 skrev:Fördelen med nyare system är att de ofta har variabel kompression i kompressorn så de kan kyla riktigt bra redan på tomgång. Äldre system vill ju gärna att man har lite varv på motorn.
Ja, nya bilar har ju betydligt mer sofistikerat system än äldre, och på så vis uppnår en jämnförbar eller ibland bättre effektivitet än äldre. Bl.a. det där med varvtal, äldre system ligger helt klart på efterkälken vid tomgång(t ex bilköer), vilket dom flesta nyare inte har något större problem med.
Men i rå kylkraft när systemen jobbar så mycket dom kan har nya system sällan mycket att komma med. Men jag tror det är mycket ett design-val, dom väljer att ha en mer jämn kylfördelning i alla tänkbara situationer för att minimera en markant temperaturskillnad mellan, t ex, tomgång och körning, något som faktiskt är rätt märkbart i äldre system såsom 7/9/85x70-serien.
Om dom verkligen VILLE så skulle dom ju utan problem kunna bygga ett system som höll 5c i kupen i alla situationer, men det är nog inget många skulle vilja ha :p

... Och en renault kan man väl inte räkna som en bil heller ;-) :-D
#1338465
Det har väl funnits kompressorer med variabel kompression länge. Ända sedan stående kolvkompressorer försvann.... Det är ju väldigt enkelt att "justera" slaglängden på moderna runda kompressorer. Sedan vet jag i.f.s inte om man använder den funktionen alltid. När jag jobbade hade vi hydrauliska oljepumpar till slagenheterna på våra vävstolar. Dom var självjusterande vad gällde oljemängden (slaglängden) så vi "bara" ställde in trycket så "skötte dom sig själv". I genomskärning ser dom ut precis som "våra" AC kompressorer fast 7 - 9 cylindrar (AC-kompressorer har väl inte mer än 3 - 5 cylindrar). Vi ställde trycket på sej 170 bar så "laddade" pumpen upp en accumulator som sedan skickade iväg skytten 10 - 30 meter (i omkring 50 km/tim) beroende på vävstolens bredd. Detta upprepades 25 - 55 ggr i minuten (beroende på vävstolens bredd) 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan tills väven var färdig.
#1354179
frasse4 skrev: lör 21 sep 2019, 18:57 Ja det har jag inte tänkt på, men det var säkert R12 från början. Minns att det satt en lapp att systemet var konverterat till R134 i min gamla 960 , men det har jag inte sett på 940:n. Att alla äldre bilar har bättre AC vet jag inte om jag håller med om, en kompis köpte en gammal Renault Kangoo och den hade det kämpigt i somras med 25 grader :-) . Fördelen med nyare system är att de ofta har variabel kompression i kompressorn så de kan kyla riktigt bra redan på tomgång. Äldre system vill ju gärna att man har lite varv på motorn. Vi åker en sväng till huset vid jul så jag får återkoppla då!
Har du köpt med dig några delar inför julen?
#1354388
Hejsan, nej det har inte blivit så mycket faktiskt. Vi ska resa runt lite först utan bil så det får bli det jag lyckas packa ner i ryggsäcken, men ett oljefilter och lite smågrejor ska nog gå att få ner :-D
#1357068
Passar på att önska ett gott nytt år lite i efterskott.

Vi har varit här i Thailand ett tag men jag har inte fått tid att sitta ner vid datorn på ett tag. I alla fall hade min Biltema-laddare hållit batteriet laddat under året, men dessvärre hade inte E20-bensinen i tanken klarat sig lika bra. Men jag sammanfattar med en video istället :-)

#1357073
God fortsättning!

Tack för video! Följer din trevliga tråd. Mycket märkligt med det spikande ljudet.Frågan är om det är spikningar eller om det är något med ventilerna som låter? Det varma och fuktiga klimatet gör kanske att bränslet förändras mer över tid än här. Tror inte att det är etanolens fel att bränslet försämrats. I alla fall här i norden håller E85 längre än BF95.
Kan det ha kondenserat massa vatten i bränslet?

Oj den kompressorn har verkligen betalt sig :-) Men du hittar ju en ny till hyggligt pris.

Mvh, Bengt
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 36

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]