Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1353868
WDBlue skrev:Hej!

Kommer snart att behöva köpa ny bil efter tillökning i familjen och har fastnat för XC40, men efter att ha läst runt lite här i diverse trådar börjar jag tveka.

Vill ha en R-Design med diesel, vad det gäller XC40in, men har som sagt börjat tveka dels på grund av priset (en bit över 400.000kr för en beggagnad R-Design) vilket så klart är mycket pengar och dels på grund av vad som skrivits här tidigare, högljud i kupén, känns plastig och billig osv.
Ni som äger bilen är den värd det priset eller borde jag se mig efter något annat (Volvo ligger så klart varmt om hjärtat och skulle helst hålla mig där)?

Har ännu inte haft tid att provköra, men skall gör det framöver, men lite input vore tacksamt så jag vet var jag ska sätta förväntningarna.
Jag vill ha så mycket bil för pengarna som möjligt och bredd att betala vad det kostar,
Kollat in VW Tiguan R-Line? Stämmer in på allt du skriver, något lägre pris och får bättre omdöme vad gäller exempelvis ljudnivå. Alla har adaptiv farthållare som standard.
https://www.wayke.se/objekt/97daa929-28 ... re-automat
#1353869
Det jag gillar med Volvo är helhetskonceptet.
Finansiering, service, försäkring.
Sedan bor jag nära Service och försäljning.
Sedan tycker jag att Xc40 är den snyggaste av kompaktsuvarna.
Om det är värt det? Ingen aning

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1353874
Enligt mig finns inga andra alternativ än Volvo på grund av säkerheten först och främst. Men såklart får man ju se till hur många man är i familjen ekonomi m.m. Tänkte på om inte en xc60 classic kan vara ett alternativ? Runt 300 000 kr så får du mycket bil med mycket utrustning. Köpte en sådan själv ny med alla paket dock en awd med 6 växlad låda inget fel på bilen men skulle jag köpt en begagnad nu så hade jag kört på en framhjulsdriven med 8 stegs låda vea motor går mjukare drar lite mindre disel och billigare skatt. Jag hade d4 men billigare med d3 om du kan tänka dig lite mindre kraft och med rätt utrustning då såklart. Mina tankar i alla fall :-D . Hoppa du hittar något som du och familjen blir nöjda med! ;-)
#1353984
Köpa beg nu är ju verkligen inte prisvärt.
Xc40 har ju lite pros & cons, så är det. Den är ball och smart. Dörrsidornas utrymme är en skänk från ovan. Väghållning betydligt trevligare än xc60. Men det är inte lika ombonat och tyst i kupén som man önskar för pengarna. Å så immar bilen igen... r design är rätt paket då ex stolarna med nubuck/nappa är de mest exklusiva som går att få då det vanliga skinnet ser småtråkigt ut. D3 manuell som jag kör är rätt träigt, bullrig och oinspirerande. T4 awd däremot en fullträff. Åk ut o prova flera o flera drivlinor + konkurrenter.
#1354054
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 08:35 Jag tycker det är för liten prisskillnad upp till xc60.
Lust att utveckla detta?
Fjonsson skrev:Man kan balansera med mer mil på xc60n.
Lust att utveckla detta?
Lövet skrev:Kollat in VW Tiguan R-Line? Stämmer in på allt du skriver, något lägre pris och får bättre omdöme vad gäller exempelvis ljudnivå. Alla har adaptiv farthållare som standard.
https://www.wayke.se/objekt/97daa929-28 ... re-automat
Kollade på den nu när du nämnde den, måste ha missat den eller valt bort på grund av tidigare erfarenheter med VW, inget stort fan av dem, men måste säga att den ser kompetent ut och R+Line så inte fyskam ut till utseendet heller.
fdSAABägare skrev:Det jag gillar med Volvo är helhetskonceptet.
Finansiering, service, försäkring.
Sedan bor jag nära Service och försäljning.
Sedan tycker jag att Xc40 är den snyggaste av kompaktsuvarna.
Om det är värt det? Ingen aningBild
Helt enig angående utseende, en bil med attityd.
Insjö78 skrev:Enligt mig finns inga andra alternativ än Volvo på grund av säkerheten först och främst. Men såklart får man ju se till hur många man är i familjen ekonomi m.m. Tänkte på om inte en xc60 classic kan vara ett alternativ? Runt 300 000 kr så får du mycket bil med mycket utrustning. Köpte en sådan själv ny med alla paket dock en awd med 6 växlad låda inget fel på bilen men skulle jag köpt en begagnad nu så hade jag kört på en framhjulsdriven med 8 stegs låda vea motor går mjukare drar lite mindre disel och billigare skatt. Jag hade d4 men billigare med d3 om du kan tänka dig lite mindre kraft och med rätt utrustning då såklart. Mina tankar i alla fall :-D . Hoppa du hittar något som du och familjen blir nöjda med! ;-)
Helt enig med första meningen, därför står just Volvo högst på listan, men smakar det så kostar det som det brukar heta.

XC60 Classic (Eller XC60 överhuvudtaget) har funnits med i kalkylen sedan jag började kolla. Däremot tcker jag den ser lite tråkig ut, ansiktslös på något sätt, men absolut en både bekväm och trevlig bil när man inte behöver kolla på utsidan, och så verkar den vara relativt snällt prissatt, man får väldigt mycket bil för pengarna.
W.A.P.E. skrev:Köpa beg nu är ju verkligen inte prisvärt.
Xc40 har ju lite pros & cons, så är det. Den är ball och smart. Dörrsidornas utrymme är en skänk från ovan. Väghållning betydligt trevligare än xc60. Men det är inte lika ombonat och tyst i kupén som man önskar för pengarna. Å så immar bilen igen... r design är rätt paket då ex stolarna med nubuck/nappa är de mest exklusiva som går att få då det vanliga skinnet ser småtråkigt ut. D3 manuell som jag kör är rätt träigt, bullrig och oinspirerande. T4 awd däremot en fullträff. Åk ut o prova flera o flera drivlinor + konkurrenter.
När jag var och pratade med min Volvo handlare, nämdes just detta, att priserna på beggagnade bilar är relativt högt och kommer troligvis att vara så under ett tag framöver.
Sen kommer jag troligvis att ha bilen ett par år framöver minst 5år, gärna mer, då jag sällan köper bilar.

I övrigt är jag enig utan att ha kört bilen, utan bara "klämt och känt" på den.

Provkörningar kommer att ske när mer tid finns för det,
#1354116
WDBlue skrev: mån 16 dec 2019, 07:38
Fjonsson skrev: sön 15 dec 2019, 08:35 Jag tycker det är för liten prisskillnad upp till xc60.
Lust att utveckla detta?
Fjonsson skrev:Man kan balansera med mer mil på xc60n.
Lust att utveckla detta?
Xc60 är en mer sofistikerad bil. Kör man dom back to back framstår xc40 som bullrig och plastig. Baksätet i xc40 är direkt obekvämt till skillnad mot xc60 som är det bekvämaste volvo har (benvinkeln).

Balansera med milen genom att jämföra en nyare xc40 med en xc60 som gått lite längre. Uppåt 3000mil tycker jag fortfarande kan vara ok att jämföra med en ny.
#1354129
Det går alltid att lura sig själv med att jämföra äpplen med päron.

XC40 säljer bra. Den passar de som vill ha en mindre SUV. XC60 säljer också bra -- speciellt som hybrid. Det finns en prisskillnad mellan dem, den är befogad. XC60 är en mer påkostad bil.

Bägge går att hitta begagnade för lägre pris än nya. Jag hör också till de föredrar XC60 jämfört med XC40. Jag har dock varit närmare att köpa en XC40 än en XC60, eftersom XC60 är alldeles för lik den XC90 vi har. Nu blev det en begagnad V40, eftersom priset var signifikant lägre, och jag ville inte lägga mer på en andrabil.

Min uppfattning är att bägge är bra bilar, och i slutändan så handlar det om personliga prioriteringar vilken man väljer. Jag hade personligen inte ens funderat på VW Tiguan. Inte för att det är en dålig bil, men jag vill inte ha någon -- men det är jag det.
#1354135
Malmstroem skrev:Jag hade personligen inte ens funderat på VW Tiguan. Inte för att det är en dålig bil, men jag vill inte ha någon -- men det är jag det.
Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
#1354152
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Jag hade personligen inte ens funderat på VW Tiguan. Inte för att det är en dålig bil, men jag vill inte ha någon -- men det är jag det.
Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
Det där förstod inte jag. Menar du att man lurar sig själv, för att man inte vill ha en viss bil? Nä... så menar du väl inte? Men så läser jag det.
#1354156
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Jag hade personligen inte ens funderat på VW Tiguan. Inte för att det är en dålig bil, men jag vill inte ha någon -- men det är jag det.
Man kan lura sig själv att man är rationell hur mycket man vill men precis så här avgörs nog >90% av alla bilköp. Vad man vill ha avgör.
Sen klär man det i mer eller mindre fiffiga argument för att övertyga sig själv...
Tycker du slår huvudet på spiken.
Det är också så många gör med alla större köp.
Hur ofta köper man en TV för att den är sönder? Oftast är det för att man vill ha en ny TV.
Lite så upplever jag att det är med alla större inköp. Enda gången jag inte har haft en debatt med mig själv vid större inköp var när jag köpte barnvagn.. (I min värld är alla köp över 5000 ett större inköp).

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]