NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1354030
Orfeous skrev:Det står i din profil att du kör V70 2011 D3
Mortimer kanske kör det nu men i första inlägget skriver han om en S40.
Jag kör S80

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av mortimer
#1354039
Har två bilar. Detta gäller S40N, uttagen maj 2004, motor 4m5g, manuell låda
av mortimer
#1354040
De flesta billdelstillbehörskedjor säljer MAP sensor till min bil dock
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1354113
S40N har ingen motor som heter 4M5G.
Är det bensin/diesel? 1.6/1.8/2.0/2.4?
Har du ingen diesel så har du ingen MAP-sensor. Då MAP-sensor är en laddtrycksmätare.

Du får förtydliga vad du har för motor. Kolla på ditt regnr på biltemas sida eller mekonomen tex så ser du där på din fordonsinfo. Sen kan jag lättare få fram information till dig.
av mortimer
#1354120
När jag letade motorkod för byte av någon del för en bra tid sedan så stod det 4M5G på skylten i motorrummet. Det är väl egentligen en Ford motor om jag förstått allt rätt.
Slår jag bilens regnr på Biltema så anger de motor B4184S11 . Det är en 1.8 liters ren bensin (alltså ej FF).

Nu efter jag förflyttat tändspolarna enligt tidigare notering så känns det som bilen är något mer svårstartad. Gjorde ju rent diverse kontakter också men tveksam att det påverkat något. Givaren som jag nämnde tidigare också som sitter uppe på motorns högra sida (om man står framför bilen), är det kamlägesgivaren alt. vevaxelgivaren ?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1354125
B4184S11 är 1.8L utan turbo. Samma motor som jag har. Jag fixar fram konstruktionen för hur tomgången fungerar senare.

Det är kamaxelgivaren som sitter på ventilkåpan längst till höger sett framifrån. Vevaxelgivaren sitter längre ner på motorn.

Kolla efter vakuum/luftläckage i gummiböjen emellan gasspjället och luftfilterboxen.
Att flytta runt tändspolarna ska rent tekniskt inte ha någon betydelse. Men om tändstiften och tändspolarna skiljer sig litegrann så kan det ju påverka motorns gång helt klart.

Ett tips från mig är att rengöra spjällskivan i gasspjällhuset. Där bildas massor av sot och påverkar tomgången. Det ska finnas någon millimeters "glapp" när fjädern har dragit tillbaka fullt. Om sot har fyllt detta så brukar tomgången och motorn gå sämre på lägre varv.
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1354127
Ja, det är en 4 cylindrig Fordmotor. Bilens chassi är samma som Ford S-Max/C-Max.
Man kan säga att man har en Ford Focus med Volvoemblem
av mortimer
#1354128
Tackar för det.
Min tanke kring flytta tändspolarna var för att se om fenomenet förändras något p.g.a om någon tändspole skulle vara dålig.
Om kamaxelgivaren ger felaktig signal, hur visar sig det på motorn ?
Användarvisningsbild
av Orfeous
#1354153
Fel av mig.. 2.5an har turbo.
Detta med kamaxelgivaren är jag själv lite osäker på men det står i mina bifogade dokument om dennes uppgift. Har för mig att den känner av motorns varvtal och rapporterar det till ECM:en och DIM:en
Här har du lite dokument kring motorns och tänd-/bränsle konstruktion och funktioner.

https://www.dropbox.com/sh/opiuf6j9u08o ... gMc-a?dl=0
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av […]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]