Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1354103
Såhär ser listan ut just nu:
Bilprovningen: 765:-
Opus: 1095:-
Besikta: 800:-
Dekra: 800:-

Har sökt Carspect också men fick nummer till en person som jag ännu inte fått tag på. Lutar dock åt att det är "vanliga" bilprovningen som gäller.
Carspect hade dock olika priser beroende på vad man skulle göra och vart man bor, så därför fick jag nummer till en lokal kontakt. Men det var mellan 600-1500 för "enklare ändring".
När man sedan sa att man hade Polestar så visste dem flesta vad som behövdes och då fick man ganska snabbt ett pris, verkar vara vanligt förekommande :-D
#1354105
Absolut inte, men stationerna ligger sidan om varandra så det vore dumt att ge någon annan 35:- mer bara för att det också är ett okej pris :P
Opus däremot är ju ute och cycklar..
#1354112
Värt att tänka på är att inte alla stationer gör detta, och ofta är det bara en person som kan/får utföra registreringsbesiktning. Mina två närmaste stationer gör det inte t.ex.
av kmi
#1354134
Læste dette i samband med effektøgning af Tesla:

"Uppdatering 13.30: Enligt Transportstyrelsen finns en liten tolerans i effekten som biltillverkaren uppger och som bilen får ha på väg. Det är alltså möjligt att bygga och registrera en bil med en viss effekt, och att effekten sedan höjs inom toleransnivån utan att bilen behöver typgodkännas om.
Om Teslas förändring ligger inom den toleransen kan däremot inte Transportstyrelsens expert Per Öhlund säga."

Med de små marginaler som polestar giver og med et intyg fra Volvo omkring at bilen har samme udslipp som tidligere, så kan man undre om det egentlig kræves en besiktning ?
#1354138
Det är lättare vid en eventuell försäljning att kunna visa på papper att bilen är optimerad. Men som sagt är det verkligen befogat med 3-8 hk ändring?
Om inte Polis och Tull kan stoppa allt knark och stulna bilar vid gränsen så ger dom blankt faaaan i att effektmäta en Volvo.
#1354143
Som jag förstår det är det väl mer Försäkringsbolaget som kan bråka.
Det finns ju registrerat på bilen att den är optimerad hos Volvo och då kan försäkringsbolaget säkert hävda att man brutit mot villkoren genom att inte reg besiktiga.
Det är ju dessutom inga stora summor vi pratar om.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1354256
hinner du besiktiga i år? , jag tror att det är en reg besiktning som skall göras och om utsläppsvärdena ändras så ökar ju årsskatten , men man kan ju hoppas att det är någon annan bes typ
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]