Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sudden78
#1354174
Mita skrev:V90 cc d4 awd-19, för halv miljon låter helt ärligt som en gammal Lada med vinterdäcken. Blev rådd av en vän med lika bil att inte köpa pirelli dubb för han blev tvungen att byta dom, han köpte Conti dubb och blev hyfsat nöjd. Jag köpte Hakka 9:or SUV. Bilfn låter som ett ånglok, nej jag har inte akustikrutor men jag har en bil som kostar över en halv miljon. Nu har jag kört ca 1000 mil med däcken och det blir inte bättre. Och egentligen är det ju inte däckens fel utan konstruktionen på V90, hade en xc60 -17 innan och den var en dröm jämförelsevis. Jag kan inte prata i telefon då jag kör, folk hör mig inte... att prata akustikrutor, fel däck, lufttryck mm är bara kasst i sammanhanget. Bilen är helt enkelt felkonstruerad och Volvo borde omgående ta sitt ansvar och åtgärda felen innan dom tappar all trovärdighet. Frun har en vw golfcombi från -14 med hakka dubb, vi tar helst den numera... det säger en hel del.
Man skall dock ha i åtanke att nyaste Hakka däcken låter rejält. Det har t.o.m. skrivits om det i däcktesterna och det är nåt som Nokian fått kritik för. Kollegan som är inne på sin andra V90 har aldrig haft bekymmer på förra bilen, men vittnar nu om att hans nya Nokian låter riktigt mycket.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
av III
#1354178
Intressant tråd. Åker mycket hyrbil. Ofta volvo men även annat. Också noterat att spa-bilar är onödigt bullriga. Tycker själv att nya v60 skulle varit trevlig privat men velar och tvekar just pga bullernivån. Ironiskt nog åkte jag med nya Renault Mégane häromdagen och blev positivt överraskad av både fjädringskomfort och speciellt bullernivån. Att jag inte blivit det av Volvos spa-bilar är en reflektion som volvo borde ta på allvar. Borde vara både bekvämare och tystare än en Mégane, kan jag tycka. Jag vill minnas att volvo fick kritik i början av v70/s60 när de kom och någon modifiering skedde samt att den kunde efermonteras hos de som klagade. Kanske läge att göra om det för volvo. Min privata v60 är av förra modellen och upplever den som tystare än spa-bilar.
av Sudden78
#1354187
Märkligt att det upplevs så olika. Jag har alltid kört Volvo och upplever min nya V60 tystast hittills. Ändå hade jag akustikrutor i min gamla XC60 Classic.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
#1354196
som sagt vi alla upplever olud/jlud olika, jag tycker V90 /CC är helt ok, XC60 bullrig, och XC40 bulrigare än en gammal skoda

Har inte kört S60 el S90 än
av Xanthopteryx
#1354263
Frågan är också hur mycket det påverkar att alla bussningar har mjukats upp på de äldre bilarna jämfört med de nyare? Och var det exakt samma typ av däck, bredd, höjd, märke, ...? Samma vägsträcka?
av least
#1354319
Personligen har jag märkt att V90 CC blir mjukare och trevligare efter ett par tusen mil.
Bilen sliter in sig och blir lugnare.
av kenjoh4
#1354342
Har nu en S90 med dubbfria däck och den är tyst. Har haft en S 60 -03 och som någon skrev tidigare i tråden så gjorde man en modifiering angående ljudnivån att man monterade ett gummiinlägg i nedre delen av spiralfjädern (fram i hjulhuset) Tyvärr så glöms vissa lärdomar bort.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 32
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]